Drik din have: Lav kryddersnaps med urter og bær fra haven

Få Haveselskabets bud på gode snapseurter, som du nemt kan dyrke i haven og som kan sætte velsmag på efterårets og julens kryddersnapse.

Rigtigt mange er de senere år blevet bidt af at fremstille deres egne kryddersnapse. Hvad færre ved er, at mange af de bedste snapseurter kan dyrkes i haven, så man har dem lige ved hånden – ligesom krydderurter til maden.

I Haveselskabet har flere af medarbejderne med stor entusiasme kastet sig ud i at fremstille kryddersnapse. Her får du deres bud på yndlingssnapse af urter og bær fra haven.

Porsesnaps til sildemadden

Porsesnaps er en klassiker, og det er også en af de bedste kryddersnapse, hvis man spørger Gusta Clasen, Haveselskabets webredaktør.

”At få en porsesnaps fremstillet af hjemmedyrket mosepors til sin frokost er som at tage en bid af en varm sommerdag på heden, uanset om regnen så strømmer ned udenfor,” mener hun.

I Vestjylland er mosepors ret almindelig i naturen, men når man som Gusta bor i Nordsjælland, er det ikke så nemt at finde planten i naturen, så efter et par forgæves porse-ekspeditioner, besluttede hun at dyrke planten i sin lille nyttehave.

”Det har været en stor succes. Jeg plantede busken for halvanden år siden, og i dag har jeg en stor og køn busk i haven. Så nu har jeg masser af porseblade lige ved hånden nærmest hele året, da mosepors er delvist vintergrøn,” fortæller Gusta Clasen.

Dyrk mosepors i blåbærbedet

Det har ikke været noget problem at få porsen til at trives i haven.

”I naturen vokser mosepors i næringsfattige moser og fugtige steder på heden, så jeg prøvede at efterligne disse forhold i min have ved at plante min porseplante i surbundsjord i blåbærbedet. I bunden af plantehullet lagde jeg et stykke perforeret plastik, som holder på fugten, uden at planten dog kommer til at soppe i vand, og det ser planten ud til at trives virkelig fint med,” fortæller Haveselskabets webredaktør.

Porsesnaps er en af de kryddersnapse, som du ret hurtigt kan fremstille, da den kun behøver at trække nogle få uger for at blive rigtigt god. Så du kan snildt nå at lave din egen porsesnaps inden årets julefrokoster.

Kristas solbærsnaps

Haveselskabets direktør, Charlotte Garby, har også eksperimenteret med forskellige kryddersnapse.

”Min yndlingssnaps er en solbærlikør, som jeg første gang smagte hos Krista Meldgaard fra Videbæk og omegns havekreds, hvis have jeg besøgte i forbindelse med et af Haveselskabets arrangementer i Vestjylland. Efterfølgende har jeg selv lavet den flere gange, og den smager fantastisk både til oste og desserter. Til vores julefrokost sidste år var gæsterne vældigt glade for den,” fortæller Charlotte Garby.

Snapsen kan også laves af andre bær fra haven. Prøv fx med modne hindbær eller brombær, som stadig kan findes i haven her om efteråret.

”Opskriften er ret enkelt: Du tager lige dele sukker og bær og overhælder dem med vodka eller klar Brøndumsnaps og lader snapsen trække 6-8 måneder, eller til du synes, at den smager godt. Hvorefter du filtrerer hele molevitten gennem et filter,” fortæller Charlotte Garby fra Haveselskabet.

Sort snaps af umodne valnødder

Bente Yde Enert, der er marketingchef i Haveselskabet, er også snapseentusiast. Hendes yndlingssnaps fra haven kræver dog lidt mere plads. Den er nemlig brygget på grønne, umodne valnødder, som Bente får fra sin nabo, der har et stort valnøddetræ i haven.

”Det er ret fantastisk at opleve transformationen fra de umodne, grønne valnødder til den mørke, næsten sorte, færdige kryddersnaps. Snapsen bliver mørkere og mørkere med tiden, og hvis smagen på et tidspunkt bliver for intens, kan snapsen blot fortyndes med lidt mere Brøndumsnaps. Men pas på, når du laver den, for valnødderne farver alting sort,” fortæller Bente Yde Enert.

Valnøddesnapsen får en rund, nøddeagtig smag, som er meget anderledes end mere traditionelle snapse, og den smager rigtigt godt sammen med hvidskimmelost og valnødder, der er syltet i honning.

Skulle du ikke lige have adgang til umodne valnødder, kan du også lave en meget fin kryddersnaps af de tørrede valnøddeskaller, som er tilbage, når du har spist nødderne. For at blive bedst skal begge typer af valnøddesnaps trække længe - gerne et halvt år.

10 kryddersnapse fra haven, du kan lave lige nu:

• Porse
  • Hindbær
  • Brombær
  • Æble
  • Blomme
  • Kvæde
  • Pære
  • Aronia
  • Slåen (bærrene skal helst have frost)
  • Enebær

Du kan finde opskrifter på mange forskellige kryddersnapse på Haveselskabets hjemmeside: https://haveselskabet.dk/snaps, som har indsamlet opskrifter fra deres medlemmer.

• mosepors
  • porse