​Haveselskabet: Her er de vigtigste tendenser fra Chelsea Flower Show

Det traditionsrige og toneangivende Chelsea Flower Show er i fuld gang i London. Farverne gul og grøn samt naturen uden for havelågen er nogle af de største tendenser, som vi helt sikkert også vil se mere af herhjemme, fortæller Haveselskabets Louise Møller, der er i London for at spotte nye havetrends.

Chelsea Flower Show er et af haveårets højdepunkter, og titusindvis af mennesker strømmer hvert år i maj til den engelske hovedstad for at opleve sidste skrig fra haveverdenen og plukke ideer til haven derhjemme. Havefaglig rådgiver i Haveselskabet Louise Møller er i Chelsea for at opspore de nyeste trends og stærkeste tendenser fra den toneangivende haveudstilling, som er det nærmeste man kommer verdensmesterskaberne i haveindretning.

Den gule farve gør sit indtog

Ser vi på farver, tyder meget på, at gul nu bliver mere populært. For et par år siden var det især de varme, brændte nuancer, der hittede, men de er nu afløst af den noget lysere gul, som især kombineres med hvid, lime, lyslilla og blå. Den gule farve har altid kunnet skille vandene, men når verdens førende havedesignere eksperimenterer med gul og får skabt smukke og velfungerende sammensætninger, er det god inspiration til haveejerne til at få flere gule blomster i haven.

Skovstemningen bringes ind i haven

Naturen er for mange havedesignere en stor kilde til inspiration, og de vilde haver har længe været populære. Men hvilken type natur, de førende havedesignere lader sig inspirere af, varierer år for år. I år er det særligt den frodige skovbund og skovkanten, som hives ind i haven. Bregner, græsser og skærmplanter går igen i flere haver, ligesom bladplanter som hosta og bronzeblad bruges til at skabe frodighed i skyggen af træernes kroner.

En klar tendens på Chelsea Flower Show 2018 er, at man ikke kun behøver tænke i blomstrende planter, når der skal vælges nyt til haven. Ved at bruge planter med smukke blade og tænke bladformer, bladfarver og struktur ind som en del af designet, kan man skabe en virkelig smuk og meget frodig have.

Haven på den anden side af havelågen

I år er det også interessant at se, hvordan flere designere arbejder med overgangen mellem have og natur: Hvad sker der, når man går gennem havelågen og derud, hvor naturen regerer? Og hvad er forskellen på have og natur, når man ser på stemning og plantevalg? Et godt eksempel er havedesigner Jonathan Snows showhave, der er inspireret af et sydafrikansk landskab domineret af vinmarker, som på den ene side grænser op til kultiverede haver, på den anden side vild natur.

Nu er bæredygtighed med i alt havedesign

Bæredygtighed i haven har tidligere været en tendens på Chelsea Flower Show, hvor de enkelte havedesigner har sat fokus på emnet. Men bæredygtighed trækker i dag tråde langt ind i vores liv og hverdag, og i haven er vi nu nået til det punkt, hvor vi ikke længere kan tale om havedesign uden automatisk også at tale om bæredygtighed. Det gælder både regnvandshåndtering og genanvendelse af regnvand, insektvenlige planter, grønne tage og vægge eller en større bevidsthed og omtanke i materialevalg. At tænke bæredygtighed ind i havens overordnede funktion og indretning er blevet en helt naturlig del af det at designe have.

Chelsea Flower Show

Chelsea Flower Show er et af verdens mest berømte og toneangivende blomster- og haveudstillinger og har været afholdt i London siden 1912 af Royal Horticultural Society, der er som det danske Haveselskab.

Udstillingen trækker hvert år titusindvis besøgende til, og gæsterne rejser til fra alle verdens kontinenter.

Yderligere information og kontakt

Havefaglig rådgiver Louise Møller, lm@haveselslabet.dk, mobil 2071 0555

Presseansvarlig Bente Yde Enert, be@haveselskabet.dk, mobil 4040 2420

Fotos kan ses og downloades nederst på siden.

Følg også Haveselskabet på instagram.com/haveselskabet og facebook.com/haveselskabet