Velkommen til Havefestival i juli

Alle er velkomne, når Haveselskabet i weekenden 8. og 9. juli 2017 afholder årets Havefestival med over 200 åbne haver over hele landet.

Haveselskabets store haveshow Cph Garden 2017 sluttede i går, men der er mere godt i vente for de haveinteresserede. En weekend om året åbner Haveselskabets medlemmer traditionen tro deres haver i hele landet og inviterer alle, der har lyst, inden for havelågen til årets Havefestival. I år foregår det midt om sommeren i weekenden 8. og 9. juli.

Så tjek allerede nu, hvor du kan møde skiltet "Haven er åben" i dit område, og planlæg lige præcis den Havefestival, du og familien har lyst til.

Oplev skønne sommerhaver

I år, hvor Havefestivalen ligger i juli, kan du opleve skønne sommerhaver med et væld af roser, sommerblomster og sommerblomstrende stauder og buske i fuldt flor.

Men også for de, der er særlig interesseret i at dyrke køkkenhave, er juli et godt tidspunkt til havebesøg. Køkkenhaverne bugner netop nu af lækre spiselige sager, og der vil være god mulighed for at få inspiration og mange gode tips til, hvordan man kan indrette sin køkkenhave fra andre køkkenhaveentusiaster.

En ny haveoplevelse hvert år

Havefestivalen flytter hvert år til en ny weekend, og det er der ifølge Haveselskabets direktør, Charlotte Garby, en rigtig god grund til.

”En have kan jo opleves helt forskelligt afhængigt af, om du besøger den en frisk forårsdag, hvor tulipaner og kirsebærtræer lige er sprunget ud, eller som ved sidste års Havefestival i august, hvor det især var skønne sensommerstauder og prydgræsser, der skabte opmærksomhed i de åbne haver,” siger hun.

”Ved at flytte Havefestivalen til forskellige tidspunkter hvert år, vil vi gerne give Havefestivalens gæster mulighed for at få så forskelligartede haveoplevelser fra år til år som muligt. Faktisk kan man besøge den samme have til Havefestivalen flere år i træk og alligevel opleve noget helt forskelligt hver gang. Det er jo noget af det fantastiske ved haver,” mener Charlotte Garby.

En mangfoldighed af åbne haver

For Haveselskabets direktør er det netop bredden i de åbne haver, som gør Havefestivalen til en helt særlig begivenhed.

"Det unikke ved Haveselskabets Havefestival er, at det er alle mulige slags haver og haveejere, der holder åben have. Du kan opleve alt fra små kolonihaver, over helt almindelige villahaver til store haver på landet. Fælles for alle er passionen og glæden ved at vise resultatet af sit arbejde frem for nogen, som deler samme interesse. Det giver en rigtig god stemning, hvor der bliver udvekslet erfaringer i stor stil," siger Charlotte Garby.

Find festivalhaver i nærheden af dig

På Haveselskabets hjemmeside haveselskabet.dk/festivalhaver kan du se hvilke haver, der holder åbent i dit område under Havefestivalen 8. og 9. juli, og i hvilket tidsrum, du kan komme på besøg i de enkelte haver.

Her kan du også se, i hvilke haver du kan købe planter med hjem, hvor du kan købe kaffe, spise din medbragte mad eller tage hunden med.

Om åbne haver og Havefestivalen

Alle, der er medlem af Haveselskabet, kan vælge at holde åben have, og det er der flere hundrede haver, der hvert år benytter sig af - til glæde for de mange andre, der nyder at besøge de mange skønne haver.

En weekend om året til den årlige Havefestival opfordrer Havelskabet til, at så mange medlemmer som muligt holder åben have samtidig, sådan at det så bliver muligt at tage rundt i hele landet og opleve mange åbne haver i løbet af den samme weekend.

Selv om du ikke er medlem af Haveselskabet, er du meget velkommen til at besøge alle de åbne haver.

Læs mere om Havefestivalen her

• planter
  • åbne haver
  • havefestival 2017

Haveselskabet har Haveselskabets Have på Frederiksberg, står bag det store haveshow "Cph Garden", driver haveselskabet.dk og Haveselskabets rådgivning, hvor medlemmer kan få gratis og uvildig ekspertrådgivning.