Dansk milliardhandel: Da Tryg opkøbte Alka

Dette indhold er sponsoreret

I december 2017 opkøbte forsikringsselskabet Tryg deres konkurrent Alka. Handlen der på daværende tidspunkt var en af de allerstørste indenfor den danske forsikringsbranche blev udråbt til at være et fornuftigt træk af Tryg, selvom enkelte analytikere pegede på, at Tryg måske betalte en overpris, da de langede en check på 8,2 mia. danske kroner over til Alka. Vi kigger herpå handlen to år efter og evaluerer på, hvorvidt det var en klog beslutning som Tryg gjorde, da de besluttede sig for at købe det på daværende tidspunkt ottende største forsikringsselskab. Det blev i hvertfald til forsidestof for mange danske dagblade og træk en hel del overskrifter til sig, da milliardhandlen var faldet på plads. For med et marked, der konstant er i udvikling, hvordan står forsikringsverdenen så om ti år?

Få tre uforpligtende tilbud og find en billig forsikring her.

En sjælden stor handel i Danmark

8,2 milliarder kroner - altså godt en milliard dollars. Det svarer til cirka 15 % af BNP’et for de fattigste lande i Afrika for at sætte det en smule i perspektiv. Det var ikke desto mindre, hvad Tryg betalte for Alka, da de i sin tid overtog kontrollen med konkurrenten. Det gjorde handlen til den største virksomhedshandel i over tyve år i Danmark, og dermed var der virkeligt mange, der spærrede øjnene op da handlen blev offentliggjort. Det er nemlig ikke hverdagskost, at der foretages så stort et køb mellem virksomheder i Danmark. Der var dog stor tilfredshed hos begge parter, da de landede aftalen tilbage i 2017. Begge virksomheder kunne se noget positivt i, at handlen gik igennem og det har siden også hjulpet med at sætte dagsordenen i forsikringsverdenen.

Fortsatte som selvstændigt forsikringsselskab

Der var dog ikke tale om en egentligt fusion af de to selskaber, da både Tryg og Alka fortsatte som selvstændige forsikringsselskaber. Alka eksisterer stadig den dag i dag, og har beholdt deres portefølje af kunder hos dem selv. Kontrollen med virksomheden er nu er nu blot på Trygs hænder. Der er således ikke blevet pillet ved det centrale i de to forskellige virksomheders forretningsmodeller. Der er stadig samme tilbud og rabatordninger hos de to selskaber som i tiden før opkøbet. Det er gjort af respekt for kunderne i de respektive selskaber og med øje for de synergier, der vil komme af dette på længere sigt.

Var handlen det værd for Tryg?

Det er endnu svært at spå om, hvorvidt det var det værd for Tryg at investere så massivt i opkøbet af Alka. Mange eksperter pegede på, at den pris Tryg betalte for Alka måske var i den høje ende, mens andre har påpeget at indtjeningen på længere sigt retfærdiggør prisen. Dog kan det siges, at man hos Tryg forventer synergier fra handlen på 300 mio. kroner fra om 2021 af den årsag, at man ikke har rørt ved virksomhedens interne strukturer eller brandet. Det bliver interessant og se, om denne forudsigelse holder, da man har valgt ikke at fusionere de to selskaber, men køre dem som to separate brands.