​Danskerne elsker i stigende grad at købe design

Danmark er et forbrugssamfund i rivende udvikling. Vi er efterhånden kommet os over 2008s chokerende finanskrise, og køber i dag gerne et stigende antal eksklusive designmøbler. Vi nyder at gaver til os selv, efter en årrække af sparende forbrugsadfærd. Igen er økonomien kommet i gang, og vi vælger at bruge penge på livets goder. Samtidig er Danmark en af verdens designhovedstæder. Det er landet, der har beriget hele verden med noget af det mest eksklusive og klassiske inden for møbelkunst. Derfor er vi danskere også klar med en hurtig udbetaling, når det handler om at få fingrene i det bedste der findes på de danske auktioner.

Dansk design er kulturarv

Dansk møbelsnedkeri og design er blevet en del af vores kulturarv. Det har haft en kæmpe forståelse for samfundet, hvem vi er og hvad vi er enormt stolte af. Samtidig ynder mange danskere stadig at fokusere på designuddannelser og snedkeri. Dansk design er nemlig tidsløst, det er simpelt og det er af kvalitet. Samtidig er det også funktionelt; en funktionel kunstform. Det gælder blandt andet Hans J. Wegner, Finn Juhl og Arne Jacobsen, som er højest anerkendt på en international skala. Det er også møbler, du vil finde i mange danske hjem i alle generationer.

Det største af det største

Kigger vi til Danmarks auktionshuse, kan vi møde et hav af enorme hammerslag på dansk design. Det kan for eksempel være et spisestuesæt fra Finn Juhl med Ægypterstole og et Judasbord. Det fik for nyligt et hammerslag på over én million danske kroner. Endda blev det købt for lidt over 12.000 kroner tilbage i 1969. I 2016 Blev en taburet af den danske møbelsnedker Peder Moss solgt for 860.000 kroner. Samme år blev en sofa af Flemming Lassen solgt for 610.000 kroner. Her blev Finn Juhls Høvdingestol også solgt til 860.000 kroner. Det er slet ikke uvant, at danske møbler bliver vurderet til disse svimlende beløb. Det er kunsthåndværk i højeste klasse.

De nye spillere på det danske designmarked

I dag fokuserer danskere stadig på design, og flere og flere nye designere er kommet på markedet for eksklusive møbler. Det gælder eksempelvis Hay, Normann Copenhagen og Muuto, som er nogle af de moderne designbrands, som du ofte vil finde i moderne danske hjem. Gerne i sammenhæng og forbindelse med de ældre designklassikere. Det er desuden ikke blot inden for møbeldesign, at nye danske designere har succes. Det gælder også dansk mode, hvor blandt andet Stine Goya, Baum und Pferdgarten, Designers Remix, Muf10, Henrik Vibskov og Wood Wood er enorme og berømte både nationalt og internationalt. Det gælder også arkitektur, hvor Danmark ikke kun er kendt for Jørn Utzon. Vi Sidder også inde med Bjarke Ingels og hans virksomhed Bjarke Ingels Group (BIG), som har lavet eksklusivt arkitektur i alt fra København, til Singapore og New York. I Danmark finder du blandt andet 8-tallet, VM husene og Bjerget i Ørestaden. Der er også Havnebadet og Superkilen i København, Legohuset i Billund og Tirpitz Museum i Blåvand.