Derfor er lån så viktig i vårt samfunn

Sponsoreret indhold

Om du er en voksen person, så har du helt garantert lånt penger i ditt liv. Selv de minste barna har allerede gjort dette, men dog kanskje med andre objekter enn penger. Kanskje har de lånt en liten del av matpakka til en medelev mot at det går andre veien når den andre eleven glemmer sin matpakke. Slike låneavtaler lærer oss at vi kan få noe her og nå, så lenge vi kan gi en viss garanti om at vi kan betale tilbake i fremtiden. Dette viser oss grunnsteinen for akkurat hvor viktig lån er i vårt samfunn.

Når vi dog snakker om lån, så er det liten tvil om at majoriteten av mennesker tenker på finansielle lån. Den første tanken som slår oss er at vi trenger lån for å kjøpe dyre ting som hus, bil, båt, og lignende. Noen tenker kanskje også tanken om hvordan bedrifter i dag låner millioner av kroner for å iverksette utvikling og prosjekter. Lån er som nevnt i innledning altså helt essensielt for så mange. De færreste har nemlig muligheten til å spare opp i evigheter, og slik sett blir lån en motsatt av oppsparing. Altså betaler man sparebeløpene i fremtiden, fremfor å spare opp mindre beløp og betale totalsummen i fremtiden.

Personlige lån og bedriftslån

Selv om det finnes et bredt spenn av lån, slik bolig, bil, og båt som ble nevnt ovenfor, så er det egentlig bare to lån der ute. Disse er personlige lån og bedriftslån. Personer kan i dag over nett ta opp lån til tilnærmet hva som helst. Et godt eksempel på dette er forbrukslån, en type lån som virkelig har tatt av i samfunnet. Det er nok først og fremst fordi en kan låne såpass mye, og det uten de strenge kravene bankene har. Er du lysten på litt ekstra finansiering, så lån penger nå for å oppnå din drøm.

Låne penger kan du også gjøre om du er en bedrift, og her kan du mest sannsynlig låne enda mer penger. Da vil din bedrift bli vurdert på betalingsevne. Kanskje tenker du at din bedrift har nok penger på sparekontoen, og at det ikke er lurt å komme seg inn i gjeld. Allikevel er ikke det alltid svaret. Hva om investeringen sitt potensiale overgår den rentekostnaden som et potensielt firmalån har? Da lønner det seg å faktisk gå ut i det og ta opp et lån. Det går nok mest sannsynlig mot det bildet utdanning og media har malt av lån. Men spør deg selv – hvorfor har alle verdens største bedrifter mange lån som det kun nedbetales renter på? Hvorfor er verdens største nasjon USA fortsatt i så stor gjeld (en gjeld som vokser)?

Lån vil være viktige fremover i tiden også

Lån er rett og slett noe vi bare ikke kommer oss utenom. Vi trenger disse for å finansiere hva enn vi begår her på kloden. Skulle vi kommet gjennom livet uten disse, så ville vi mest sannsynlig ha lidd så mye at vi ville stått fast. Uansett hvor god du er til å spare, så ville det vært ufattelig vanske å sette av nok penger hver måned til å få råd til et hus om 10 år for eksempel. Da er det bedre å heller betale mindre summer månedlig over en lengre periode, som for eksempel 30 år.

Om du enda ikke har tatt opp et lån, så vil dette mest sannsynlig skje med mindre en millionarv havner i fanget ditt. Lån er noe folk flest rett og slett tar opp, og det er kanskje en av de mest naturlige tingene du kan tenke deg!