​Få overblik og sammenlign fagforeninger og a-kasser

Sammenlign a-kasser og fagforeninger, og bliv klogere på hvilke muligheder du har for a-kasser og fagforeninger. Det er nemlig muligt at sammenligne a-kasse og fagfornening via akasse-fagforening.dk. Her får du et hurtigt overblik over de forskellige a-kassers priser og hvad de har at tilbyde dig. Det samme gælder fagforeninger, og de steder hvor det er muligt at kombinere de to. Der er nemlig forskel på de forskellige fagbevægelser, hvad de står for, og hvem de er bedst til at hjælpe.

Hvad er en a-kasse?

Det er for mange rigtigt vigtigt at være medlem af en a-kassen. Grunden er, at en a-kasse er en slags økonomisk forsikring. A-kasse står for arbejdsløshedskasse. Når du er medlem, betaler du et fast månedligt beløb til organisationen. Din fordel af, at de er klar til at hjælpe dig, skulle du blive arbejdsløs. Hjælpen kommer i form af dagpenge, så du undgår at skulle på den lave kontanthjælp. Samtidig er de også til for at motivere en tilbage på arbejdsmarkedet. Du skal blot have været medlem af en a-kasse i et år, så er du klar til at modtage dagpenge. Det er ligegyldigt, om du har været medlem af flere forskellige a-kasser i løbet af det år. Får du lyst til at skifte a-kasse, er det nemt. Du skal blot melde dig ind i en ny a-kasse. Her fortæller du samtidig, at du er medlem af en anden a-kasse allerede. Derefter overfører de dig automatisk over til den nye a-kasse. Der er nemlig forskel på a-kasser. Nogle er henvendt mere til at hjælpe specifikke brancher end andre. Samtidig er der også ofte tilbud på kurser og andre oplevelser henvendt din branche. Desuden kan du finde a-kasser som også er forbundet fagforening.

Hvad er en fagforening?

En fagforening handler ikke om en direkte form for økonomisk støtte eller ydelse. Det handler i stedet primært om juridisk støtte og hjælp. Ikke mindst også at skabe de bedste vilkår for de danske arbejdere. I Danmark har vi nemlig ikke nogen lovbestemt minimumsløn. I stedet forhandler fagforeninger løn på arbejdernes vegne. Det handler også om at forhandle sig frem til gode arbejdsvilkår, så de danske arbejdere har det optimalt og bedst muligt. Juridisk bistand kan du få brug for, hvis du føler dig dårligt behandlet på din arbejdsplads. Det kan også være nødvendigt, hvis du ikke forstår eller kan acceptere din fyring. Det kan også være almindelig rådgivning omhandlende en eksempelvis fratrædelse eller ansættelse og kontrakter herom. Desuden tilbyder de også kurser og anden rådgivning inden for dit felt. I dag tales der også om røde og gule fagforeninger. Røde fagforeninger er de store, gamle fagbevægelser, som længe har kæmpet for fællesskab, bedre løn og bedre vilkår. De henvender sig til specifikke brancher. Gule fagforeninger er i stedet mere fokuseret på individet. De er ofte en paraplyfagbevægelse, som dækker over flere grupper af mennesker, ligegyldigt branche. Derfor fokuserer de mere på den juridiske hjælp frem for løn og vilkår inde i en specifik branche. Derfor er de ofte også et biligere alternativ.