Fem topp opplevelser på Mallorca

Den største på De Baleariske øyene, Mallorca, tiltrekker seg hvert år mange turister som ønsker opplevelser og ha en aktiv ferie. Leier du et feriehus på Mallorca, har du et godt utgangspunkt for å skape gode minner for deg selv, familien, kjæresten eller vennene dine. Her er våre tips til hvordan du skal få et uforglemmelig opphold på Mallorca:

1. Utforsk Palma de Mallorca

Historie, kultur, shopping, mat og uteliv. Hovedstaden Palma har alt og blir ofte sammenlignet med storbyen Barcelona på fastlandet. Ta gjerne utgangspunkt i den enorme katedralen ”Catedral la Seu”. Krikebygget er et mesterverk innen gotisk og katalansk arkitektur, og den kjente Barcelona-arkitekten Antoni Gaudí har da også involvert. I gamlebyen bak katedralen innbyr de smale gatene til et besøk. Her finnes godt bevarte herskapshus for adel og rikfolk. Stilen er særegen med sine åpne patioer, store trapper opp til andre etasje og høye takfremspring for å skygge mot sola og gi ly for regnet.

2. Vandreturer i naturen

Mallorca tilbyr vandreruter med fantastisk utsikt. Du kan gå rundt fjellkjeden Serra de Tramuntanai nordvest, Pla de Mallorca, rundt sandstrender og bukter eller gjennom gamle pittoreske daler og fjellbyer der tiden ser ut til å ha stått stille de siste hundre årene. Vandreruter på Mallorca er like forskjellige som naturen selv. Du finner alt fra populære vandreruter til nærmest bortgjemte stier der du knapt treffer andre mennesker. Den beste tiden å dra på vandreturer er fra februar til mai.

3. Sykkelferie i det grønne

Det vakre landskapet og det milde klimaet gjør at Mallorca er ideell for sykkelentusiaster. Du kan sykle langs havner, brede sandstrender og kystlinjer, store vingårder og mandelplantasjer. Øya har et skiltet sykkelnettverk på 1.250 kilometer som hovedsakelig går off-road og som omfatter ulike vanskelighetsgrader for ulike typer sykler. Øya er svært godt tilrettelagt for sykkelturisme, og en rekke sykkelutleieselskaper tilbyr alt fra profesjonelle racingsykler til fritidsykler.

4. Strender og vannsport

Mallorca er en populær feriedestinasjon ikke minst på grunn av de mange flate sandstrendene og alle aktivitetsmulighetene som er knyttet til sjø og hav. På østsiden av øya finnes de to mest familievennlige strendene: Cala Agullahar fin sand, og her kan hele familien nyte varierte tilbud på vannsportaktiviteter. Cala Millorlokker med hvit sandstrand, langgrunt og klart vann og har alle fasiliteter.

5. Besøk grottene

Det finnes grotter i kalkstein oppe på øyas nordlige kyst. Her er labyrinter av huler og ganger. De mange grottene har alt fra små til enormt store huler som helst bør nytes sammen med noen som har både kunnskaper og riktig utstyr for å ferdes her uten at det går på akkord med verken sikkerhet eller fornøyelse. Kraftige lommelykter, gode sko, solide klær og en god porsjon eventyrlyst er en betingelse for å kunne nyte grottelivet på nært hold. Husk at selv om det er kan være svært varmt utenfor, er det veldig svalt innenfor og under jorden. Til tider kan det være direkte kjølig inne i grottene. Vær forsiktig og ta bare med familiemedlemmer eller andre turkamerater som har de rette fysiske forutsetningene for en slik tur. Har du litt erfaringer fra for eksempel fjellet fra før av, og er noenlunde turvant, kan du også leie det nødvendige utstyret og selv utforske de ytterste gangene i grottekomplekset.