​Influencer marketing – mycket händig marknadsföring

Influencer marketing är ett förträffligt verktyg för de verksamheter som vill locka nya kunder till sina produkter eller tjänster, och konceptet bygger på att använda sig av en influencer för att marknadsföra det som man har att erbjuda.

Vad är då egentligen en influencer, och vad sysslar de med? Jo, en influencer definieras vanligtvis som en bloggare eller liknande person med stort inflytande på sociala medier – med andra ord en kändis på nätet. Med en lång rad följare kan de enkelt nå ut till en hel uppsjö av personer för att marknadsföra produkter eller tjänster åt olika företag. Det är detta fenomen som man kallar för influencer marketing.

Hur influencers bedriver sin verksamhet

Att arbeta och tjäna pengar som en influencer kräver att man har en ganska stor mängd följare. Man får betalt utifrån hur många som besöker ens blogg på så vis att de flesta stora bloggarna tjänar pengar på att ha annonser på sin sida som besökarna potentiellt klickar på. Vid varje klick på en annons får influencern betalt ett visst belopp, så med många följare rullar det in pengar – och ju fler följare man har, desto dyrare blir det att annonsera hos just den bloggaren.

Utöver att placera annonser på bloggen är det vanligt att influencers arbetar med olika företag för att marknadsföra en viss produkt eller tjänst i utbyte mot ersättning, och det är här som influencer marketing kommer in i bilden. Genom att samarbeta med ett företag (antingen når influencern ut till företaget eller vice versa) kanske influencer exempelvis skriver ett blogginlägg om företagets produkter eller tjänster och uppmanar sina följare att kika närmare på dem. På så vis får företaget mer trafik och ökad försäljning medan influencern får betalt för besväret.

Skillnad på vanlig reklam och influencer marketing

I detta skede kanske man frågar sig själv varför det är så gynnsamt att sikta på influencer marketing. Varför inte bara gå den traditionella vägen av ordinär reklam? Den allra största skillnaden är förtroendet som följarna har gentemot influencern och gemenskapen som bloggen får fram. När en influencer rekommenderar en produkt är chansen större att läsaren lyssnar och tar till sig av meddelandet då de litar på bloggarens omdöme och säkerligen gärna vill använda liknande produkter som de gör.

Ordinär reklam blir å andra sidan ofta ignorerad då den känns mer opersonlig, och det är inte sällan som folk stänger av ljudet eller klickar bort annonsen om reklamen inte är knuten till en influencer. För att nå ut till så många nya intresserade kunder som möjligt är det säkraste valet därför att satsa lite extra på influencer marketing.

Det är inte alltid det billigaste beslutet, men om man vill marknadsföra en produkt eller tjänst så är det sannerligen ett av bästa sätten att få sitt meddelande hört. Det gäller bara att nå ut till en influencer som hade uppskattat och velat testa på ens produkt eller tjänst för att senare marknadsföra den till alla sina följare.