Blodtryksmedicin med stoffet valsartan tilbagekaldt

På grund af fund af urenheder i blodtrykssænkende medicin med det aktive stof valsartan tilbagekalder Lægemiddelstyrelsen flere varianter af præparatet. Der er dog ingen grund til panik, melder forskningschef i Hjerteforeningen

Blodtrykssænkende medicin med det aktive stof valsartan er blevet trukket tilbage, da der er fundet urenheder i nogle af produkterne. Der er blandt andet tale om præparater fra gigantproducenten Orifarm, som laver kopimedicin, og ifølge Lægemiddelstyrelsen kan urenhederne have været i medicinen i årevis. Under en kontrol af produkterne fandt man stoffet N-nitrosodimethylamin, og det skal ikke være der.

Hos Hjerteforeningen vækker fundet af urenheder i den blodtrykssænkende medicin bekymring. Der er dog ingen grund til panik, mener Hjerteforeningens forskningschef og hjertelæge, Gunnar Gislason.

– Der er ikke nogen akut fare ved at tage den urene medicin, fastslår Gunnar Gislason. Han understreger desuden, at patienter, som er i behandling med de præparater, der indeholder valsartan, ikke må stoppe med at tage medicinen, men skal kontakte deres egen læge, så de kan få udskiftet præparatet med anden blodtrykssænkende medicin.

Ifølge Lægemiddelstyrelsen drejer det sig primært om medicin fra selskaberne Orifarm, 2care4 og Stada.
Se listen over produkterne her

Bivirkninger endnu kun set hos dyr
Urenheden i medicinen kan over længere tids behandling potentielt set være sundhedsskadelig. Dyreforsøg har vist, at det måske kan være kræftfremkaldende.

– Vi ved dog ikke, om det også kan have den effekt hos mennesker, siger Gislason, og maner derfor til ro hos patienter, der har taget medicinen – også dem, der har taget medicinen over længere tid

Om der er nogen patienter, der har haft alvorlige bivirkninger eller anden sygdom pga. medicinen ved Lægemiddelstyrelsen endnu ikke, men det bliver lige nu undersøgt af forskellige europæiske forskningsenheder.

– Der er først og fremmest tale om et kvalitetsproblem. At urenhederne først bliver fundet så sent, vidner om mangelfuld kontrol af medicinen, og det er et stort problem, siger Gislason.

Lægemiddelstyrelsen har endnu ikke noget nøjagtigt tal på, hvor mange, der tager den tilbagekaldte medicin, men skønner, at omkring 1200 patienter er blevet behandlet med valsartan. Det er dog ikke alle disse patienter, der har fået den urene valsartan, og derfor er det stadigvæk svært at komme med et præcist tal.

Læs mere om den tilbagekaldte medicin på Lægemiddelstyrelsens hjemmeside her

• Sygdomme

• blodtryksmedicin