”Vi skal have aflivet myterne om organdonation”

På lørdag har Danmark sin første Organdonationsdag. Formand for Hjerteforeningens Hjerte- og Lungetransplantationsklub, Dorthe Skov Larsen, håber, at dagen sikrer oplysning og dialog om emnet, som kan være svært at tale om men (livs-)vigtigt at forholde sig til.

Anden lørdag i oktober hedder fra på lørdag Organdonationsdagen. I år er det 8. oktober og er samme dag som mange andre europæiske lande har dedikeret til emnet og har gjort det i en årrække.

Sagen er vigtig, for tal viser gang på gang, at rigtig mange danskere – ifølge Sundhedsstyrelsen 87% – er positivt indstillet over for organdonation. Men kun knap en million danskere har registreret deres holdning; 3,6 mio. voksne danskere har endnu ikke.

- Desværre er der stadig en masse mennesker, der har antagelser om organdonation, som ikke er rigtige. Det skal en dag med fokus på sagen være med til at rette op på, siger Dorthe Skov Larsen. Hun er formand for Hjerteforeningens Hjerte- og Lungetransplantationsklub og modtog som 33-årig selv et donorhjerte for otte år siden.

Lad lægerne tage beslutningen
Netop fejlslutninger og tvivl kan ifølge Dorthe Skov Larsen være årsagen til, at mange endnu ikke har registreret sig i Donorregistret. Nogle tror, at de er for gamle – andre, at fx sukkersyge diskvalificerer dem som organdonorer. Men faktisk var halvdelen af alle donorer i 2015 over 60 år. I 2015 var den ældste donor 79 år, og både lever og nyrer fra den 79-årige blev brugt.

- Selvfølgelig er der mange mennesker, der ikke kan blive organdonorer af forskellige årsager, men lad lægerne tage den beslutning. Det vigtige er, at man tager stilling på et oplyst grundlag, og det er dét, Organdonationsdagen skal: give oplysning og skabe dialog. Jo mere man informerer, jo mere trygt bliver det for folk at registrere sig. Og tryghed er afgørende i så svært et emne, siger Dorthe Skov Larsen og fremhæver selve processen for organudtagningen som et fokusområde.

- Mange er bange for, at der ikke bliver mulighed for at sige farvel til afdøde, eller at afdøde kommer til at se forfærdelig ud. Der er mange sejlivede myter, og dem skal vi have aflivet.

Skab tryghed
Dorthe Skov Larsen håber, at en dag dedikeret til organdonation vil sikre samtale og dermed stillingtagen. I sagens natur er det et emne, der vedrører alle, men som kan være svært at tale om.

- Man har måske mest lyst til at skubbe det lidt væk. Det kan være ubehageligt at forholde sig til, for det minder os om, at vi er dødelige og at vores elskede er dødelige. Derfor er det også så vigtigt, at vi skaber tryghed omkring emnet, og at vi tager os tid til at tale om det.

Organdonationsdagen vil blive markeret med forskellige aktiviteter over hele landet lørdag 8. oktober.

• Sundhed, sundhedsvæsen, lægemidler