Kronprinsesse Mary: Alt for mange dør af hjerte-kar-sygdom

Hjerteforeningen og Børnehjertefonden har tilsammen doneret 28,6 mio. kroner til forskning i 2016. Forskningens store betydning for hjertesagen blev fejret ved legatuddelingen, der fandt sted i Palmehaven på Hotel d’Angleterre i København. Dette kunne lade sig gøre i kraft af en donation fra Remmen Fonden.

- Jeg har haft den ære at være Hjerteforeningens protektor i over ti år. I de år har jeg fulgt fremskridtene i behandlingen af hjerte-kar-sygdomme tæt. Jeg har besøgt hospitaler, hvor hjertelæger har fremvist de nyeste behandlingsformer, som sikrer at flere overlever, og jeg har mødt mange patienter – børn, unge og voksne – der har fået den rette behandling i tide, sagde Kronprinsesse Mary i sin tale.

Over halvdelen af alle danskere over 55 år rammes på et tidspunkt i deres liv af en hjerte-kar-sygdom. Og cirka 475 børn fødes hvert år med en medfødt hjertefejl.

- Vi skal glæde os over de betydningsfulde skridt, der er opnået. Men der er stadig alt for mange, der dør af hjerte-kar-sygdom. Alt for mange, der bliver revet bort fra deres familie alt for tidligt. Alt for mange der skal leve med tabet af en elsket mor eller far, en søster, bror, søn eller datter. Derfor må vi fortsat tage hånd om hjertet, sagde Kronprinsesse Mary.

Hjerteforeningen og Børnehjertefonden har en målrettet ambition om at styrke forskningen i hjerte-kar-sygdom i Danmark. Igennem årenes løb er det blevet til ca. en halv milliard kroner i forskningsstøtte.

- Forskning er en hjørnesten i Hjerteforeningens og Børnehjertefondens arbejde. Sådan har det altid været, og sådan vil det altid være. Det er forskningen, der skaber fremskridt for patienterne. Og vi vil fortsætte med at støtte dansk hjerteforskning, ja faktisk øger vi den med 50 procent fra i år – fra ca. 25 mio. kr. til ca. 37 mio. kr. årligt, sagde Kim Høgh, Hjerteforeningens administrerende direktør.

Inden legatoverrækelsen besøgte H.K.H. Kronprinsesse Mary Rigshospitalet, hvor hun blandt andet overværede en ultralydsskanning af en nyfødt. Skanningerne er en del af forskningsprojektet ”Copenhagen Baby Heart”, der er støttet af Hjerteforeningen. Hjerteforeningens formand, Anne Kaltoft, og Børnehjertefondens formand, Inger Filipsen, ledsagede Kronprinsessen.

Hjerteforeningens legatmodtagere:

Kasper Iversen, lektor, overlæge, dr.med., Herlev og Gentofte Hospital – støttet med 750.000 kr.

Projekt: Copenhagen Baby Heart, Systematisk screening for hjertefejl af nyfødte. I projektet vil omkring 36.000 nyfødte få foretaget en ultralydsskanning af hjertet på Herlev Hospital, Rigshospitalet og Hvidovre Hospital. Formålet med Copenhagen Baby Heart er at få en større viden om, hvor mange børn, der fødes med en hjertefejl samt at få afklaret barnets gevinst ved at få foretaget en grundig hjerteskanning lige efter fødslen.

Henrik Kjærulf Jensen, overlæge, dr.med., Aarhus Universitetshospital – støttet med ni måneders løn.

Projekt: Livstruende hjerteoverledningsforstyrrelse (avanceret atrio-ventrikulært (AV) blok) hos børn og yngre – et landsdækkende klinisk og genetisk studie (DAN-BLOK).

Dette studie vil bidrage med ny viden om årsagerne til og sygdomsudviklingen ved sygdom i hjertets ledningssystem hos unge. AV-blok er sygdom i hjertets ledningssystem som fører elektrisk puls rundt i hjertet og dermed aktiverer at hjertet trækker sig sammen og pumper blod rundt i kroppen. AV-blok involverer AV-knuden som fører elektrisk puls fra hjertets forkamre til hjertets pulskamre. Hvis der er sygdom i AV-knuden kan det medføre langsom hjerterytme eller længere pauser i hjerterytmen og dermed føre til besvimelsesanfald. Diagnosticeres AV-blok i tide, kan behandling med pacemaker være livreddende.

Børnehjertefondens legatmodtager:

Amalie Bøggild Schmidt, Læge, ph.d.-studerende, Statens Serum Institut – støttet med seks måneders løn og 40.500 kr.

Projekt: Påvirkelige risikofaktorer for udvikling af medfødte hjertemisdannelser.

Kvinder som har sukkersyge, inden de bliver gravide, har en markant øget risiko for at føde et barn med en hjertemisdannelse. Desuden peger forskning på, at behandling med en gruppe lægemidler kaldet corticosteroider (binyrebarkhormon) under graviditeten hos patienter med en særlig bindevævssygdom også øger risikoen for en medfødt hjertemisdannelse. Man ved ikke hvorfor, eller hvordan dette sker. Projektets mål er at opnå ny viden om sammenhængen mellem påvirkelige faktorer såsom sukkersyge og indtag af corticosteroider og hjertemisdannelser, og at den viden vil betyde, at der forhåbentligt i fremtiden bliver født færre børn med misdannelser i hjertet.

Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary har været protektor for Hjerteforeningen siden 2005. Hun er livsvarigt medlem af bestyrelsen for Kronprinsesse Marys hjertefond, som støtter forskning i hjerte-kar-sygdomme blandt kvinder.

Billedtekster:

HKH Kronprinsesse Mary sammen med legatmodtagerne fra venstre Kasper Iversen, Henrik Kjærulf Jensen, Amaile Bøggild Schmidt, Hjerteforeningens formand Anne Kaltoft, Børnehjertefondens formand Inger Filipsen.

HKH Kronprinsesse Mary sammen med hjertebarnet Alma Larsen og Hjerteforeningens formand Anne Kaltoft.

Hjerteforeningens protektor HKH Kronprinsesse Mary uddelte forskninglegater.

HKH Kronprinsesse Mary på Rigshospitalet, hvor hun overværede reservelæge Christel Sørensen Hjortshøj ultralydsskanne en nyfødt baby sammen med overlæge Morten Hedegaard ifm. Copenhagen Baby Heart-projektet.

Foto: Heidi Maxmiling (d’Angleterre)
Foto: Claus Boesen (Rigshospitalet)

Kontaktpersoner:

Kasper Iversen, Kasper.Karmark.Iversen@regionh.dk, tlf.: 38 68 60 09

Henrik Kjærulf Jensen,d249688@dadlnet.dk, tlf.: 78 45 20 33

Amalie Bøggild Schmidt, AMBB@ssi.dk, tlf.: 32 68 85 62

Hjerteforeningens administrerende direktør, Kim Høgh, via
kommunikationschef Jens Harder Højbjerg:jensharder@hjerteforeningen.dk, tlf.: 40 11 19 11

• legat
  • forskningsuddeling
  • kronprinsessen

Hjerteforeningen er Danmarks næststørste sygdomsbekæmpende organisation med 136.800 medlemmer. Vi arbejder med forskning i hjerte-kar-sygdomme, forebyggelse af hjertesygdomme og patientstøtte.