Gå til indhold
Den hurtigt voksende svenske virksomhed Hövding, der står bag airbaggen til cyklister, indgår samarbejde med  Undo.
Den hurtigt voksende svenske virksomhed Hövding, der står bag airbaggen til cyklister, indgår samarbejde med Undo.

​Nyt dansk-svensk samarbejde skal få flere cyklister til at beskytte hovedet

Den hurtigt voksende svenske virksomhed Hövding, der står bag airbaggen til cyklister, indgår samarbejde med Danmarks nye digitale forsikringsselskab Undo. En ny forsikring skal give forbrugerne endnu større tryghed og få flere til at beskytte hovedet med en Hövding.

Fra i dag kan danske cyklister forsikre deres Hövding og få en ny i tilfælde af ulykker. Indtil nu har ejeren skulle købe en ny, hvis airbaggen folder sig ud i forbindelse med en ulykke. Bag forsikringen står Undo, Danmarks første og eneste 100 pct. digitale forsikringsselskab.

“Vi glæder os over den nye forsikring, som, vi tror, vil skabe endnu større tryghed i hverdagen og få flere til at beskytte hovedet med en Hövding. Samtidig er det en blåstempling at have forsikringsselskaber som Undo, der forbinder sig med Hövding,” siger Fredrik Carling, der er CEO ved den svenske virksomhed.

Hos Undo er man også begejstrede for den nye forsikring:

“Vi har lyttet til vores kunders efterspørgsel og synes, at en Hövding-forsikring passer rigtig godt ind i vores produktportefølje af enkeltforsikringer. Vi kan samtidig se, at der er et stort marked, som vi kan være med til at påvirke positivt, så flere danskere køber og beskytter hovedet i trafikken,” forklarer Sophie Bohr Grønbæk, der er medstifter og CEO i Undo.

Forsikringen koster 15 kr. om måneden, har ingen selvrisiko, og man behøver ikke være kunde hos Undo i forvejen. Forsikringen er den første af sin type i Norden, og ideen stammer fra kunderne selv.

To tech-virksomheder i medvind

Den innovative svenske virksomhed Hövding har haft medvind af stormstyrke på de danske cykelstier. Globalt benytter mere end 185.000 cyklister i dag Hövding, ogder er registreret mere end 4.300 ulykker, hvor airbaggen – som reducerer risikoen for hjernerystelser med op til otte gange sammenlignet med almindelige cykelhjelme – har beskyttet mod hovedskader.

Danmark er et af de lande, hvor flest cyklister bærer den svenske opfindelse med op mod 50.000 Hövding-brugere.

Den danske InsurTech-virksomhed Undo har også haft vind i vækstsejlene. Blot et år efter lanceringen forsikrer de 6.000 danske husholdninger.

Fakta om Undos Hövding-forsikring

-Undos Hövding-forsikring koster 15,- kr./md., og det inkluder alle gebyrer og afgifter

-Selvrisikoen er 0,- kr., så ejeren får en ny Hövding uden merudgift

-Alle kan tegne en Hövding-forsikring hos Undo

-Man behøver ikke tegne andre forsikringer igennem Undo

-Brugeren registrerer ulykken via Undo-appen. Når sagen er godkendt, sender Undo en ny Hövding airbag til kunden

-Forsikringen tegnes direkte via Undo-appen

-Forsikringen dækker og giver ejeren en ny Hövding, hvis airbaggen aktiveres ved en ulykke under korrekt brug

Om Hövding

Hövding er verdens første airbag til cyklister. Ved hjælp af avancerede sensorer registrerer Hövding cyklistens bevægelsesmønster og reagerer, så snart uheldet sker. Sensorerne på en Hövding registrerer dine bevægelser 200 gange i sek. og udløser airbaggen, hvis der sker en ulykke. Hövdings cykelhjelm findes på 16 markeder i Europa samt i Japan. På verdensplan er der solgt over 185.000 Hövding-cykelhjelme. Test fra bl.a. Standford University har vist, at Hövding reducerer risikoen for hjernerystelse med op til otte gange sammenlignet med traditionelle cykelhjelme.

Om Undo

Undo blev stiftet i december 2017 i samarbejde med Tryg, som ejer 50 pct. af selskabet. Det er en ung virksomhed med 15 ansatte, hvor gennemsnitsalderen er 28 år. I gennemsnit er forsikringsselskabet vokset 30 pct. måned efter måned og har siden november 2018 tidoblet deres medlemstal. Undo er Danmarks første og eneste forsikringsselskab, som er 100 pct. digitalt og foregår gennem en app, hvor man kan skræddersy sin forsikring, anmelde en skade m.m.

Emner

Hövding er en diskret krave, cyklisten bærer om sin hals. Kraven indeholder en sammenfoldet airbag, som udløses på 0,1 sekund, når den er involveret i en ulykke. I en stor test af cykelhjelme, udført af Folksam, blev det påvist, at Hövding har 3 gange bedre stødoptagelsesevne end alle traditionelle cykelhjelme. Hövdings airbaghjelm til cyklister kan i dag fås på 16 markeder i Europa og i Japan. Hövding sælges i mere end 1.000 butikker og på hovding.com. Virksomheden har 40 ansatte i Malmö. Hövding blev noteret på Nasdaq First North den 16. juni 2015. www.hovding.com

Hövding er en diskret krave, cyklisten bærer om sin hals. Kraven indeholder en sammenfoldet airbag, som udløses på 0,1 sekund, når den er involveret i en ulykke. I en stor test af cykelhjelme, udført af Folksam, blev det påvist, at Hövding har 3 gange bedre stødoptagelsesevne end alle traditionelle cykelhjelme. Hövdings airbaghjelm til cyklister kan i dag fås på 16 markeder i Europa og i Japan. www.hovding.com