2 danske boligforeninger sparer markant på driften - kender du tricket?

Hvordan sparer man 20 % på sin drift? Det spørgsmål stiller mange boligforeninger sig efter at BL – Danmarks Almene Boliger har vedtaget, at almene boligorganisationer skal spare 1,5 mia. kr. på drift. To boligforeninger har fundet en nem løsning, der kan ses på bundlinjen.

Robotplæneklippere er billige i drift

”Vi er blevet pålagt at spare 20 % på vores drift. Derfor har vi kigget dybt i vores driftsomkostninger. Og heldigvis har vi fundet ud af, at vi uden de store anstrengelser kan spare mange penge ved at lade robotplæneklippere klare vores mange græsplæner. Robotplæneklippere er nemlig markant billigere at have kørende end udgifterne til mandetimer, service og benzin,” fortæller Claus Krogh Lyngberg Andersen. Han er leder af den grønne afdeling for Boligselskabet Sct. Jørgen i Midtjylland med omkring 5.500 lejemål.

Samarbejdsaftale sikrer kvalitet

Boligselskabet Sct. Jørgen har derfor indgået en samarbejdsaftale med Husqvarna, der har udviklet robotplæneklippere i mere end 20 år. Husqvarna leverer deres populære robotplæneklipper Automower®, som de certificerede forhandlere hjælper med at installere for at sikre en god start. Og starten har været god for de lejemål, der indtil videre har installeret en Automower® til at passe på græsplænerne:

”Husqvarnas Automower generer ikke beboerne med støj. Derimod giver de et imponerende flot klipperesultat uden at efterlade græsklip på stier og veje. Og allerede nu kan vi se det positive resultat på bundlinjen,” fortæller Claus Krogh Lyngberg Andersen.

Let for alle

Nordjyllands største almene boligorganisation, Himmerland Boligforening, har også set gevinsten i robotplæneklippere. Ligesom Boligselskabet Sct. Jørgen har de indgået en samarbejdsaftale med Husqvarna og er nu i gang med at konvertere til Automower® ved foreningens godt 7.000 lejemål.

”Det føles godt at udskifte de forurenende traktorer med Husqvarnas el-drevne robotplæneklippere. Og ikke nok med, at vi skåner miljøet, vi skåner også vores medarbejdere. Selvom vi i dag arbejder med topklasse traktorer, kan vi ikke undgå, at vores medarbejdere udsættes for stød og vibrationer i det ensidige græsklipningsarbejde. Et arbejde, der flere steder kræver to dages fuldtidsarbejde. Men med Automower kan vi nøjes med at tjekke en app for at se, om alt går, som det skal. Og vi behøver ikke en gang være i nærheden af plænen,” fortæller Jørn Juul, der er driftschef for Himmerland Boligforening.

Han fortæller, at de frigivne mandetimer ikke vil betyde afskedigelser. Derimod får de ansatte mulighed for at bruge nogle af deres andre faglige kompetencer til at vedligeholde de grønne områder.

Potentiale for huslejenedsættelser

På sigt forventer Jørn Juul, at samarbejdsaftalen med Husqvarna også kommer lejerne til gode:

”Når vi har fået alt installeret, forventer vi, at overgangen til robotplæneklippere vil gøre vores totaløkonomi bedre. Og det skal vores lejere da også have glæde af. Så hvis alt går som forventet, vil vi på sigt kunne tilbyde vores lejere en nulstigning i husleje – eller måske sågar en nedsættelse af huslejen.”

Husqvarna og forhandlere kvalitetssikrer implementeringen

Husqvarna selv ser den nye samarbejdsaftale som en win-win for alle parter:

”Husqvarna er mere end en producent, der leverer robotplæneklippere til en boligorganisation. Vi støtter boligorganisationerne i implementeringen af vores robotplæneklippere – en implementering, der tager tid. Og vi sørger for at involvere vores dygtige forhandlere undervejs, så vi sammen kan sikre, at overgangen til robotplæneklippere bliver en succes for både Boligselskabet Sct. Jørgen og Himmerland Boligforening,” fortæller Jakob Hansen, administrerende direktør for Husqvarna Danmark.

• Økonomi, finans

• claus krogh lyngberg andersen
  • jørn juul
  • boligforening
  • skov-park
  • jakob hansen

Boligselskabet Sct. Jørgen er en almen boligorganisation, der administrerer almene boliger og andelsboligforeninger i Viborg, Silkeborg, Favrskov og Skive Kommune. Boligselskabet har 5.000 familie-, senior- og studieboliger. Se www.bsjviborg.dk

Himmerland Boligforening er Nordjyllands største almene boligorganisation med over 7.000 lejemål fordel på ungdoms-, senior- og familieboliger. I alt huser Himmerland Boligforening ca. 12.000-15.000 nordjyder i og omkkring Aalborg, i Skørping og i Mariager. Se www.abhim.dk

Husqvarna Group er verdens største producent af udendørs haveprodukter som motorsave, plæneklippere, trimmere og havetraktorer. Koncernen er førende i Europa inden for vandingsprodukter til forbrugere og en af verdens førende inden for skæremaskiner og diamantværktøj til professionelle inden for bygge- og stenindustrien. Koncernens produkter sælges via forhandlere og detailhandlere i mere end 100 lande, herunder varemærkerne Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah og Diamant Boart. Nettoomsætningen i 2015 var 36 mia. svenske kroner, og det gennemsnitlige antal medarbejdere var ca. 13.000 i 40 lande.

Jacob Konnerup

Salgschef Professional 2058 9005