En rejse til vulkanens indre

Icelandair tilbyder for tiden en pakkerejse for den eventyrlystne, som man med garanti ikke falder over hver dag: Se en vulkan inde fra! Fars Dags gaven til manden der har alt.

Den sovende Thrihnukagigur vulkan i Island er det eneste sted på kloden, hvor et gigantisk vulkansk magmakammer er tilgængeligt og  ikke mindst sikkert at udforske inde fra. Denne meget specielle og absolut unikke tur udbydes fra 15. juni til 31. juli 2012 og er en del af en igangværende miljø- og geologisk undersøgelse af vulkanen.

Planen er, at ”åbne” vulkanen for publikum engang i fremtiden og dermed skabe en af de mest bemærkelsesværdige turistattraktioner i verden.

Deltagerne på turen stiger ned i vulkanen gennem topkrateret og efter en 120 m nedstigning står man på bunden af magmakammerent, naturligvis ledsaget af erfarne og specialuddannede guider. Et åbent elevatorsystem, som selvfølgelig er gennemtestet,  sørger for transporten op og ned i krateret.

Magmakammeret, som er målet for turen, bliver ofte omtalt som vulkanens hjerte og man har en hel time til at se omkring. Hele turen tager ca 5 – 6 timer inklusiv en god spadseretur på 2,5 km hver vej i gennem lavalandskabet.

Thrihnukagigur vulkanens sidste udbrud var for over 4.000 år siden, ligger ca 30 km fra Reykjavík – og der er ingen tegn på, at vulkanen vågner så ingen ubehagelige overraskelser venter forude.  Der er to daglige ture, nemlig kl. 10.00 og kl. 12.00 i  alle ugens dage i perioden. Flere informationer, tider og priser kan ses på icelandair.dk.

• island
  • grimsvötn