Islandsk vulkan skruer ned for blusset – Icelandairs flyvninger fortsætter

Björn Oddsson, geomorfolog fra Islands universitet, har udtalt, at Grimsvötn-vulkanen i Island har skruet ned for blusset, og at udbruddets intensitet er kraftigt aftagende. Dermed forventer Icelandair ikke yderligere problemer på grund af vulkanudbruddet ud over mindre forsinkelser på afgange fra Amsterdam, Oslo og København.

Island er en vulkanø, og landets moderne infrastruktur og nødberedskab er udviklet til at kunne håndtere vulkanudbrud. På trods af jævnlige jordskælv og vulkanudbrud i Island er der næsten aldrig nogen, der kommer til skade, og der opstår som regel kun minimale forsinkelser.

Islands vulkaner er gået i udbrud mere end 125 gange siden år 874. Uden sine vulkaner ville Island mangle en stor del af de distinkte geografiske kendetegn, som tiltrækker turister fra hele verden. De fleste af udbruddene har medført minimale problemer, mens andre har gjort mere skade uden for landets grænser end i selve Island.

Eyjafjallajökulls udbrud sidste år medførte aflyste flyafgange og forsinkelser, som fik konsekvenser flere steder i verden, men på grund af vindretningen blev Island ironisk nok mindre berørt end andre dele af Nordeuropa.

Faktisk er Islands transport- og kommunikationsmæssige infrastruktur beregnet til at kunne håndtere vulkanudbrud, og Icelandair optræder altid som et af Europas mest punktlige flyselskaber.

Grimsvötn-udbruddet i maj 2011 udsendte en gigantisk askesky, som var endnu større end ved udbruddet sidste år, men den viste sig at påvirke flytrafikken langt mindre. Årsagen var, at askepartiklerne denne gang var tungere, hvilket betød, at asken ikke spredte sig lige så langt, og at vinden ikke blæste asken i samme retning som sidste år.

Du kan finde mere information om afgange til Island og opdaterede afgangstider på www.icelandair.dk.

Beeld: Kristján G. Kristjánsson/mbl.is

• askesky