Lonely Planet rejseguide har udpeget Island og Reykjavik som den Bedste rejsedestination i 2012

Island og hovedstaden Reykjavik har fået førstepladsen i Lonely Planets Bedste rejsemål 2012 som bedste land og by at besøge, i en afstemning blandt læserne.

Lonely Planet, den største rejse-guidebog og digitale medieudgiver i verden, samlede omkring 3000 stemmer fra sine læsere og medarbejdere til den årlige Bedste rejsemål 2012 Readers’ Choice Award. Efter at de sidste stemmer blev talt op, var det Island, der blev det foretrukne land og Reykjavik den foretrukne by at rejse til i 2012.

Island blev belønnet med hele 32 procent af de samlede stemmer, hvorimod det næste land, Italien, kun fik 13 procent. Reykjavik vandt også med en betydelig margen på 27 procent af de samlede stemmer, med Lissabon på andenpladsen med 15 procent af stemmerne.

Dette er ikke den første gang, Island er blevet kåret som et yndet rejsemål. Lonely Planet udpegede Island som et af sine 'Perfekte rejsemål i 2010' og derefter igen i 2011, hvor Islands vestlige fjord blev udråbt til en af Lonely Planets 'Top 10 regioner at rejse til i 2011'.

Lonely Planets læsere erklærede, at det at se sprækkedalen mellem de amerikanske og europæiske tektoniske plader, besøge gletsjere, se en ægte vulkan, gå på terræn, der ikke kan ses andre steder i verden, og de geotermisk opvarmede pools er blandt de bedste ting at opleve i Island.

De fortalte, hvad læserne synes så godt om i Reykjavik: "Nattelivet er legendarisk, og de mange cafeer og små museer ligger alle inden for gåafstand i byens centrum. For folk, der ønsker at slippe væk fra stress og travlhed i bylivet, ligger store naturattraktioner (ligesom den Gyldne Cirkel-rute og den vulkanske Reykjanes-halvø) kun en 45 minutters bus- eller biltur fra byens centrum. Byen har også investeret i kulturelle attraktioner, såsom det nye Harpa koncert- og konferencecenter og en række nye hoteller og vandrehjem."

Du finder flere oplysninger om fly til Island fra Danmark på www.icelandair.dk.

• ferie i island
  • natteliv reykjavik