Ny nordisk musikfestival i København

Den 9. og 10. maj omdannes Kongens have til et musikalsk midtpunkt når helt nye og dugfriske Frigg Festival afholdes for første gang.

Under en forhåbentlig blå og lun majhimmel kan københavnerne og andre der har lyst, lægge ører til masser af vellyd fra nordatlanten og egne danske rækker. Initiativtagerne til Frigg Festival er to færøske iværksættere og entusiaster nemlig Steintór Rasmussen, som står bag Sommerfestivalen på Færøerne og Hans Peter i Brekkunum, som til daglig er leder af det Færøske Hus i København.

Icelandair er inde over som samarbejdspartner og det er helt i tråd med andre aktiviteter på den knap så flyveorienterede front: Icelandair er opfinder af og næsten synomym med Iceland Airwaves, musikfestivalen som vælter Reykjavik hvert år i starten af november.

Frigg Festival skal ses som en musikalsk understregning af venskaberne de nordatlantiske lande i mellem og rytmerne leveres af solister og bands fra Færøerne, Island, Grønland og Danmark. Sidstnævnte er jo ikke specielt nordatlantisk, men det giver alligevel mening, at vælge Danmark som lokation for festivalen med de mange herboende fra de andre nordiske lande.

Frigg Festival er mere end „kun“ musik: Musikken bliver ledsaget af kulinariske smagsprøver fra Nordatlanten og andre kulturinput.

Frigg Festival er opkaldt efter den nordiske gudinde Frigg, som ifølge den nordiske mytologi symboliserer ægeteskab og kærlighed – og hvem ved måske der opstår sød musik i mere end en forstand til maj i Kongens Have.  Alt om Frigg Festival kan ses på www.friggfestival.com

• Arrangement

• iceland airwaves