If kåret som årets grønne indkøber af Miljømærkning Danmark

If Skadeforsikring er udpeget som årets grønne indkøber i Netværk for Miljømærket Indkøb. Virksomheden har gjort en særlig indsats for at udbrede kendskabet til og øge efterspørgslen efter miljømærkede produkter og serviceydelser – ikke bare i Danmark, men i hele Norden, lyder det bl.a. i begrundelsen fra direktør i Miljømærkning Danmark, Martin Fabiansen.

Han fortsætter:
- If Skadeforsikring har blik for det store potentiale. De har engageret sig i arbejdet med Svanemærket og EU-Blomsten i hele Norden og er medlem af indkøbernetværk i både Sverige, Norge, Finland og Danmark. De arbejder på at styrke det nordiske samarbejde, for på den måde bliver der langt flere mennesker og virksomheder til at efterspørge og aftage produkter. Og på den måde kan netværkene for alvor få det grønne hjul til at rulle.

Netværk for Miljømærket Indkøb er Miljømærkning Danmarks netværk af private virksomheder, som sætter fokus på miljø i de indirekte indkøb, f.eks. rengøringstjenester, møbler, kontorartikler og hotel.

I indkøbernetværket er If Skadeforsikring repræsenteret ved Miljø- og IndkøbsansvarligBo Petersen, som var med til at starte netværket op i Danmark i 2012 og trådte ind som medlem nr. 1.

- If er en førende virksomhed på det nordiske marked. Vi er samlet set over 6.800 ansatte, der servicerer over 3 millioner kunder, så vi kan gøre en forskel ved at efterspørge miljømærkede produkter og lægge et vist pres på producenterne. Og det gør vi. Som medlem i Netværk for Miljømærket Indkøb forsøger vi at skubbe samfundet i en mere bæredygtig retning. Derfor er vi selvfølgelig glade for at modtage den anerkendelse, der ligger i kåringen som årets grønne indkøber,” siger Bo Petersen.

Svanemærket og EU-Blomsten er Danmarks officielle miljømærker og findes i dag på mere end 12.000 produkter og serviceydelser. Og det har stor betydning, når en virksomhed som If Skadeforsikring stiller krav om miljømærkede produkter i deres indkøbspolitik. Ofte er der nemlig ikke meget miljøfokus på de indirekte indkøb, selv om der i f.eks. kontorvirksomheder er stort potentiale for at gøre en forskel.

If Skadeforsikring har i Danmark næsten 600 ansatte, og samlet set over 6.800 ansatte, der servicerer over 3 millioner kunder. Hovedsædet ligger i Hvidovre, hvor der bliver lagt mærke til den ambitiøse virksomhed:

- Jeg ønsker If Skadeforsikring et stort tillykke med hæderen. Den er i den grad fortjent, for jeg ved, at medarbejdere og ledelse i If dagligt arbejder målrettet for at gøre noget aktivt for miljøet. Jeg er meget stolt af, at vi har den slags virksomheder i Hvidovre, siger Helle Adelborg, der er borgmester (A) i Hvidovre Kommune.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Kontakt:
Martin Fabiansen, direktør for Miljømærkning Danmark, tlf. 41 19 09 43

Birgitte Ringbæk, presseansvarlig, If Skadeforsikring, tlf. 61 20 50 09

• if
  • miljømærkning danmark
  • netværk for miljømærket indkøb
  • miljø
  • pris
  • svanemærket
  • eu-blomsten
  • forsikring

Kort om If

If er Nordens største skadeforsikringsselskab og forsikrer det, der er værdifuldt i livet: Mennesker, dyr, boliger, biler og dine ting. If sørger også for at virksomheder får forsikret deres værdier og aktiviteter, så de kan fungere som normalt, selvom de skulle få en skade. Takket være 6.800 dygtige medarbejdere, heraf ca. 500 i Danmark, kan 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum føle sig trygge ved, at de vil få den hjælp de har brug for, hvis noget skulle ske. If er ejet af den finske finanskoncern Sampo.

Birgitte Ringbæk

Pressekontakt Informationschef 3687 4183