Kør ikke på ferie med en elefant på bagsædet

En forkert pakket feriebil kan få fatale følger. En taske på 30 kg på bagsædet kan med ét veje 1200 kg, hvis bilen kolliderer eller laver en hård opbremsning ved 50 km/t. Sker det ved en hastighed på  100 km/t, kan tasken ramme med en vægt på 4800 kg. Det er det samme som en elefant.

Det er især hvis de løse genstande rammer hovedet eller halsen, at der kan opstå kritiske skader.

- Selv mobiltelefoner, der ligger løst i bilen kan skade fører og passagerer ved en hård opbremsning eller kollision, oplyser presseansvarlig Birgitte Ringbæk fra If Skadeforsikring. Ved en kollision ved 100 km/t veje kan en mobiltelefon ramme med en vægt af 15-16 kg.

- Man bør heller ikke have løse genstande som vandflasker eller iPads liggende på bagsædet under ​​ferieturen. Det er sikrere at opbevare dem i lommer på bagsiden af forsædet eller have iPad’en fastspændt på bagsiden af forsædet.

Tips til at pakke bilen
Når feriebilen skal pakkes, er det vigtigt at gøre det korrekt. Placér de tunge ting nederst i  bagagerummet og så tæt på bagsædets ryglæn som muligt. Det giver en bedre vægtfordeling og  dermed bedre køre­egenskaber, men først og fremmest tager bagsædet noget af presset fra vægten ved uheld. Placér ikke ting på hattehylden, og lad ikke bagage gå op over ryglænet.

Har du en stationcar eller SUV, giver et net over bagagen eller et gitter ind mod bagagerummet ekstra sikkerhed. Er der behov for at placere bagage inde i selve kabinen, skal det holdes på gulvet.

Tjek tagboksen

Kører du med tagboks, er der i papirerne fra producenten oplyst maksimal lastevægt og anbefalet hastighed.

Undgå generelt at fylde tunge genstande i tagboksen og at læsse bilen skævt. Bilens køre­egenskaber ændrer sig med bagage på taget og bliver mere ustabil i undvigemanøvre og ved kraftige vindforhold.

- Indholdet må ikke kunne rutsje rundt i tagboksen. Fyld tomrum ud med lette genstande som håndklæder mv.. mod ydersiden og brug fragtstropper, så indholdet bliver på plads – også ved hårde opbremsninger, siger Birgitte Ringbæk.

En rullende lækkerbisken
For mange tyve i udlandet er en fuldt lastet bil med DK-skilte på en stor fristelse. Så også i udlandet gælder det velkendte råd om at tømme bilen, før tyven gør det.

- Man skal ikke efterlade bilen med eftertragtede sager som iPads, dyre solbriller eller dyrt mærketøj frit fremme. Vi modtager desværre anmeldelser fra folk, der har fået bilen tømt for tasker og kufferter under ferien, siger Birgitte Ringbæk.

If anbefaler, at man så hurtigt som det er muligt får båret bagage ind på sit hotel, feriehus eller campinghytte. Og anvender safety-boxes, hvis de er til rådighed.

• skade
  • sikkerhed
  • mobiltelefon
  • tyveri
  • tagboks
  • bil
  • ulykke
  • bilferie
  • ferie
  • if skadeforsikring
  • if

Kort om If

If er Nordens førende skadeforsikringsselskab med 3,6 millioner kunder. If tilbyder skadeforsikringer til kunder på nationale markeder i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Baltikum og Rusland.

I 2012 var Ifs bruttopræmieindtægt 40 milliarder svenske kroner. If ejes af finske Sampo, og koncernen har ca. 6.800 ansatte.

Rasmus Barlag

Pressekontakt kommunikationsmedarbejder 24 75 02 91