Pas på med sommertiden – så hurtigt kan ulykken ske

Natten mellem lørdag den 28. marts og søndag den 29. marts skifter Danmark fra normaltid til sommertid. Det medfører øget risiko for påkørsel af vildt på de danske landeveje. Bilister, der kører gennem naturområder skal være ekstra opmærksomme.

Overgangen til sommertid betyder hvert år et øget antal påkørsler af dyrevildt. Vi rykker vores myldretid en time frem, og det er specielt i de tidlige morgentimer at dyrene vandrer. Derfor er risikoen størst der.

Afstanden til den forankørende billist skal altid tilpasses så der ikke er fare for påkørsel - også hvis billisten foran foretager en kraftig opbremsning. Undvigemanøvre og kraftige opbremsninger er farlige både for én selv og medtrafikanterne.

- Der sker hvert år mange ulykker med omfattende materiel skade som følge af dyrepåkørsler. Og det koster også menneskeliv, når billister forsøger at undvige og støder sammen med modkørende eller kører galt, siger presseansvarlig i If Skadeforsikring, Birgitte Ringbæk.

En opgørelse fra If Skadeforsikring viser, at de materielle skader på biler efter påkørsel af vildt i gennemsnit koster 23.830 kr.

- Vildtet løber ofte helt uvarslet ind foran bilerne, og selvom føreren ved hvordan man skal reagere, så medfører en fart på 70-80 km i timen, at der ofte ikke er tid til at reagere. Vi kan kun anbefale, at man sænker farten på strækninger, hvor der advares om risikoen for dyr på kørebanen, siger Birgitte Ringbæk.

Se video: http://youtu.be/gsiETQsewr8

En autentisk optagelse viser her, hvor hurtigt påkørsel af vildt kan ske. En billist kommer kørende på en fredelig vej langs skov og mark. På under et sekund løber en hjort ud på kørebanen, og billisten har ingen chance for at nå at bremse eller undvige.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sådan kan du undgå ulykker med dyr:

• Sæt farten ned, når du kører i områder, hvor der er skiltes med risiko for dyr på vejene
  • Har du set et rådyr krydse vejen foran dig, kommer der sandsynligvis flere. Vildt krydser sjældent en vej alene, da det er flokdyr
  • Blænd ned for det lange lys, hvis du ser små blink fra genskær i dyreøjne i skovbryn og grøftekant.

Påkører du et dyr, der fortsat er i live, så kontakt Dyrenes Vagtcentral på tlf. 1812. Er dyret dødt, skal du kontakte Falck på tlf. 70 10 20 30. Afmærk gerne ulykkesstedet med en gren, klud eller en plasticpose og beskriv stedet så præcist som muligt.

• Hobby

• dyrevildt
  • dyr
  • påkørsel
  • sommertid
  • if
  • skade
  • ulykke

Kort om If

If er Nordens største skadeforsikringsselskab med 3,6 millioner kunder. If forsikrer det, der er værdifuldt i livet: Mennesker, dyr, boliger, biler og dine ting, og sørger for at virksomheder får forsikret deres værdier og aktiviteter, så de kan fungere som sædvanligt, selvom de bliver ramt af en skade. Takket være 6.800 dygtige medarbejdere, heraf ca. 500 i Danmark, kan Ifs kunder i de nordiske lande og Baltikum føle sig trygge ved at få den hjælp de behøver, hvis noget skulle ske. If er ejet af den finske finanskoncern Sampo.

Birgitte Ringbæk

Pressekontakt Informationschef 3687 4183