Tjekker ikke datoen på grillslangen

Mange er ikke klar over, at slangen på gasgrillen er mærket med datostempling. Sjusker man med udskiftning af gasslangen udsætter man både sig selv og andre for brand- og eksplosionsfare, påpeger forsikringsselskabet If.

Gasslanger har begrænset levetid og skal udskiftes med jævne mellemrum. Stærk sol og store temperaturforskelle tærer på gummiet.

Produktionsåret står tydeligt på mærket på slangen, så du kan se hvor gammel den er. En god tommelfingerregel er at udskifte slangen hvert 2. eller 3. år, lyder rådet fra If. Når man tager hul på grillsæsonen, bør man tjekke slanger og sammenkoblinger for sprækker og utætheder.

-  De fleste brande og eksplosioner i forbindelse med grill sker når man benytter en grill, der ikke har været brugt længe, eller lige efter påfyldning og montering af gasbeholderen på grillen siger produktchef Michael Wain Poulsen fra If.

Find eventuelle utætheder ved at pensle koncentreret sæbevand på slanger og rørforbindelser. Når du tænder for gassen vil der danne sig sæbebobler på lækagestedet.

-  En sådan sæbebehandling bør du gentage flere gange i løbet af grillsæsonen, siger Michael Wain Poulsen.

Lugter det? Sluk!

Se altid efter utætheder, når du kobler regulatoren til gastanken. Kan du lugte gas og har mistanke om lækage, skal du øjeblikkelig lukke for gastilførslen, fjerne alle varmekilder, gå væk fra grillen og kontakte brandvæsenet.

Direkte sollys tærer

Der findes ikke ét korrekt svar på hvor længe en gasslange holder.

-  Nogle gange er holdbarheden mindre end to år, andre gange længere. Står grillen ude hele året, vil slangen og grillen blive udsat for større belastninger. Særligt stærkt direkte sollys og temperaturudsving året rundt påvirker levetiden på gummiet i slangen, påpeger kommunikationschef Rikke Thomsen, If Skadeforsikring.

6 vigtige ting at passe på ved brug af gasgrill

-  Vær på vagt ved propanlækager. Luften kan blive eksplosionsfarlig af gas, der lækker. Hold åben ild, glødende cigaretter og elektriske gnister langt væk!

-  Opbevar helst gasflasken udendørs. Placer den aldrig under terrænniveau, fx i kælderen. Propangas er tungere end luft.

-  Tjek jævnligt rørforbindelser og slange for utætheder med koncentreret sæbevand som du pensler på. Bobler = utætheder.

-  Brug kun godkendt slange og udstyr. Skift defekte eller sprukne slanger med det samme.

-  Hold grill og gasbeholder i god stand. Prøv ikke at reparere skader eller defekter selv. Lad en professionel gøre det.

-  Gasbeholderen må aldrig udsættes for atypisk opbevaring eller stærk sol. Beholderen skal altid stå oprejst.

Kilde: If Skadeforsikring

• Forsikringer, forsikringsspørgsmål

• grillvejr
  • eksplosion
  • brand
  • gaslækage
  • gasslange
  • gasgrill
  • gas
  • grill
  • skade
  • forsikring

Kort om If

If tilbyder skadeforsikringer til kunder på nationale markeder i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Baltikum og Rusland. Desuden tilbyder vi service til nordiske kunder med international virksomhed via filialkontorer og via netværk.

If er Nordens førende skadeforsikringsselskab med 3,6 millioner kunder. I 2010 var vores bruttopræmieindtægt 37 milliarder svenske kroner. If ejes af finske Sampo, og koncernen har ca. 6.300 ansatte.

Rasmus Barlag

Pressekontakt kommunikationsmedarbejder 24 75 02 91