Sådan indretter du dit hjem med god belysning

Sådan indretter du dit hjem med god belysning

Den rigtige belysning giver en bedre udnyttelse af boligens rum, skaber atmosfære og forbedrer indeklimaet. Men danskerne synes, det er svært at skabe en god lyssætning i hjemmet. Læs her seks gode råd til, hvordan du let kan få bedre belysning i dit hjem.

Indendørs belysning handler om mere end at vælge de lamper, vi synes er pæne. Lys påvirker vores øjne og hjerne og spiller en stor rolle i forhold til vores koncentrationsevne og velvære i et rum. Ikke desto mindre har danskerne svært ved at finde den helt rigtige lysløsning til hjemmet. Bl.a. viser en undersøgelse, som YouGov har gennemført for IKEA blandt 1800 danskere, at en femtedel af danskerne gerne vil have ny eller bedre belysning i dagligstuen.

- Lys hjælper med at fremhæve farve, form, størrelse og detaljer i et rum. Desuden skaber det atmosfære og sætter fokus på de funktioner og aktiviteter, der er i hjemmet. Derfor er det vigtigt, at du tager lys med i overvejelserne om indretning på lige fod med alt andet interiør i hjemmet, siger Aida Svensson, der er landsleder for interiør og design i IKEA.

Hun anbefaler 3-4 lamper i hvert rum for at opnå en balanceret lyssætning - og gerne med forskellig lysstyrke i pæren, så man kan have enkelte eller alle tændt efter behov. Ud over lysstyrken skal man overveje lampens design og materiale, da det er afgørende for, hvordan den spreder lyset. Lamper i plast eller glas afgiver et diffust lys rundt om hele lampen og passer f.eks. til sofahjørnet. Lampeskærme i metal, f.eks. en pendel over spisebordet, giver et mere direkte, koncentreret lys, der skaber et mindre lysrum.

Tilpas lystype efter rummets aktiviteter

Ifølge Aida Svensson skelner IKEA mellem tre forskellige typer af lys, når de rådgiver danskerne om hjemmets lyssætning: ’Funktionelt lys’, der understøtter opgaverne i hjemmet med koncentreret belysning, afdæmpet hyggelys eller ’stemningslys’, og endelig ’generelt lys’, der fungerer som grundbelysning og lyser hele rummet op.

- Hvis man ikke er tilfreds med belysningen i hjemmet, kan man starte med at finde ud af, hvilke aktiviteter der er i hjemmets forskellige rum. Ud fra rummets funktioner kan du lettere afgøre, hvilken lystype der egner sig bestemte steder i hjemmet – og derefter hvilken lampe, der passer til. I køkkenet har du f.eks. brug for koncentreret belysning, når du laver mad, mens der kan være behov for mere dæmpet lys ved sofabordet, og en oplyst stue er rar, når du leger med dine børn, forklarer Aida Svensson.

Seks gode råd til bedre belysning

1) Afklar dit og rummets lysbehov: Hvilke aktiviteter foregår i rummet? Køkken- og skrivebord kræver f.eks. direkte, koncentreret lys. Dæmpet belysning skaber hygge ved sofagruppen, og grundbelysning i gangen gør, at man hurtigt kan finde nøgler og overtøj.

2) Hav som tommelfingerregel 3-4 lamper i hvert rum, og kombiner gerne de tre lystyper.

3) Overvej lampens materiale. Lampeskærme af plast eller glas giver et diffust lys, mens lampeskærme i metal giver et direkte lys.

4) Kig på lumen, når du køber LED-pærer – jo højere lumen, jo kraftigere belysning får du.

5) Anskaf lysdæmpere, der kan regulere lysstyrken, hvis du gerne vil have mulighed for flere lystyper i samme lampe.

6) Er du i tvivl, så søg professionel råd vejledning.

Rikke Andersen

Pressekontakt Pressechef Mediehenvendelser om IKEA som virksomhed 50762978

IKEA Danmark

At skabe en bedre hverdag for de mange mennesker – det er IKEAs vision. Vores forretningsidé er at tilbyde et bredt sortiment af funktionelle og veldesignede produkter til boligindretning til priser, der er så lave, at så mange mennesker som muligt har råd til at købe dem. Det er den centrale idé bag alt, hvad IKEA laver – fra produktudvikling og indkøb til de metoder, vi bruger for at sælge vores produkter i IKEA varehuse verden over.