Roder du ordentligt? Få et mere organiseret hjem med gode opbevaringsløsninger.

Skændes I også om rod derhjemme?

Det kan være svært at få familieliv, arbejde og et flot hjem til at gå op i en højere enhed i en travl hverdag, og hurtigt kan tøjet ende på gulvet i stedet for i vasketøjskurven, mens opvasken står et par dage, før den bliver taget. Men et rodet hjem er en torn i øjet på 1 ud af 3 danskere, viser undersøgelse fra IKEA. Læs her syv gode råd til, hvordan du får skik på dit rod og kan starte det nye år med et mere ryddeligt hjem.

Det er til stor gene for danskerne, når bunker med vasketøj, legesager og opvask tårner sig op i vores hjem. 1 ud af 3 danskere bliver irriterede over rod hver uge, viser en undersøgelse, som IKEA har foretaget af danskernes liv derhjemme, og 42 procent svarer, at de rydder op flere gange om ugen. Men det kræver ikke de store ændringer i hverdagen at få et mere ryddeligt hjem, som ikke skal holdes minutiøst.

- Rod i hjemmet er en tilbagevendende kilde til irritation og konflikter, og det kan påvirke vores humør negativt. Oprydning bliver samtidig ofte et uoverskueligt projekt i en travl hverdag, så vi ender i en ond cirkel, hvor der hverken er plads eller overskud til rod eller til at holde orden, siger Simmone Gorju, der er kommunikation- og indretningschef i IKEA Danmark. Hun fortsætter:

- Men faktisk skal der ikke så meget til for at få et ryddeligt hjem. Det vigtigste er at få afstemt, hvilke behov og drømme du og din familie eller andre bofæller har til jeres fælles hjem. Udveksl idéer og læg en plan for, hvordan I får et lækkert, tidløs hjem – og ikke mindst, hvordan I kan sørge for, at der bliver ved med at se sådan ud. Der er hjælp at hente hos IKEA, som i januar og et godt stykke ind i februar sætter fokus på, hvordan du kan skabe orden med gode opbevaringsløsninger, så alle kan komme godt fra start derhjemme i 2017.

Giv alle ting faste pladser

Selvom danskerne bruger tid på at rydde op flere gange om ugen, ønsker vi os et hjem, der ikke krævede det. Ifølge undersøgelsen vil 38 procent af danskerne gerne have et hjem, der er simpelt og nemt at holde. Her er organisering nøglen, lyder rådet fra IKEA.

- Der opstår ofte rod, når ting ikke ligger på sin plads, eller de ikke har nogen fast plads og derfor ligger og flyder. Mit råd er, at du indretter dit hjem med gode opbevaringsløsninger som bokse, æsker, kurve og opbevaringskasser, der kan stables. Det giver system og orden i dine ting. I køkkenet kan plastbokse og patentglas hjælpe dig med at have overblik over dine madvarer, og med krukker og knivblokke er køkkenredskaberne altid på plads, afslutter Simmone Gorju.

Syv gode råd til et mere ryddeligt hjem

1) Organisér dine ting i beholdere som bokse og kurve og sørg for, at alt har en fast plads.

2) Giv dine opbevaringsløsninger kategorier, og opbevar ting du sjældent bruger i gennemsigtige bokse, f.eks. julepynt. Undgå rodekasser.

3) Sæt din oprydning i system. Sortér f.eks. dit vasketøj i samme ombæring, som du smider det til vask ved at skifte vasketøjskurven ud med bokse, du markerer med ”hvidt”, ”kulørt”, etc.

4) Lav en rengøringsplan og afsæt en ugentlig dag til de sure pligter såsom tøjvask, støvsugning og oprydning i køleskab. Opgavens omfang bliver langt mindre, hvis du gør det jævnligt.

5) Sørg altid for at afslutte en handling, før du går videre til noget nyt. Vask f.eks. beskidte køkkenredskaber fra madlavningen op, imens maden er i ovnen. Så slipper du for det, når du har spist.

6) Skil dig af med det, du ikke bruger. Du kan eventuelt donere det til et godt formål.

7) Gør oprydningen sjovere ved at sætte god musik på.

For mere information kontakt venligst

Rikke Andersen, Commercial PR Responsible, IKEA Danmark

Mail: rikke.andersen1@ikea.com

Rikke Andersen

Pressekontakt Pressechef Mediehenvendelser om IKEA som virksomhed 50762978
Pressevagt

Pressekontakt Mediehenvendelser om IKEA som virksomhed +45 25 19 54 31
Lizanette Holm

Pressekontakt Kommunikationschef +45 25195371

IKEA Danmark

At skabe en bedre hverdag for de mange mennesker – det er IKEAs vision. Vores forretningsidé er at tilbyde et bredt sortiment af funktionelle og veldesignede produkter til boligindretning til priser, der er så lave, at så mange mennesker som muligt har råd til at købe dem. Det er den centrale idé bag alt, hvad IKEA laver – fra produktudvikling og indkøb til de metoder, vi bruger for at sælge vores produkter i IKEA varehuse verden over.