Sådan beskytter du din mail mod hackere

Hacking af virksomhedens computere er et stigende problem for mange virksomheder. Derfor sætter infoit fokus på sikkerhed med råd og vejledning om, hvordan man undgår at blive ramt. Her handler det om sikkerhed i mails.

Mails er en populær måde for hackere at få adgang til din computer på. Derfor er det meget vigtigt, at du forholder dig skeptisk, når du modtager en mail fra en ukendt afsender eller med en mærkelig tekst i emnefeltet.

Vær på vagt, før du klikker på linket

Det fungerer typisk på den måde, at du modtager en mail med et link til en hjemmeside eller en vedhæftet fil, som f.eks. kan være Word, Excel eller PDF. Når du klikker på linket eller åbner filen, aktiverer du – uden at det kan ses – et program, der giver hackeren adgang til dine filer og mails. Måske kan dine adgangskoder også aflæses.

Hvis du er heldig, opdager antivirusprogrammet hacker-angrebet og forhindrer, at der sker yderligere. Hvis ikke, kan du få problemer.

4 tips til at undgå hacking pr. mail:

1. Hvis du ikke kender afsenderen, så vær på vagt
  2. Læs teksten igennem – typisk vil disse mails være fyldt med sproglige og grammatiske fejl
  3. Hvis der er et link i mailen, kan du holde musen hen over teksten for at se internetadressen og vurdere, om den virker troværdig
  4. Vigtigst af alt – brug din sunde fornuft

Mere information

Hvis du har spørgsmål om, hvordan du sikrer virksomhedens it, er du velkommen til at kontakte os for råd og assistance.

Anders Pyndt Thorsen
Support- og systemadministrator i infoit
T 39 53 50 62

E support@inforevision.dk