Undgå at dine filer bliver holdt som gidsler af hackere

Hacking af virksomhedens computere er et stigende problem for mange virksomheder. Derfor sætter infoit fokus på sikkerhed med råd og vejledning om, hvordan man undgår at blive ramt. Her handler det om CryptoLocker – et program, der låser virksomhedens filer.

I de senere år har der været tilfælde af virksomheder, som ufrivilligt har fået låst alle deres filer. Årsagen har typisk været, at en medarbejder i god tro har åbnet en vedhæftet fil i en mail, og filen har indeholdt en virus, der omtales som ransomware.

CryptoLocker låser filerne

Virussen aktiverer et program (CryptoLocker), der går ind og låser filerne på jeres fællesdrev ved at kryptere dem. Filer på andre computere risikerer også at blive låst.

Problemet er, at I ikke bare kan åbne filerne igen. De skal enten genskabes via virksomhedens egen backup, eller også skal I betale løsesum til hackeren for at frikøbe den kode, der kan låse filerne op igen – dog uden garanti for, at det rent faktisk vil ske, så et godt råd er: Betal aldrig løsesum.

Ransomware-angreb er oftest tilfældige og ikke målrettet en bestemt virksomhed.

4 tips til at undgå ransomware

1. Lad være med at åbne filer fra ukendte afsendere
  2. Vurdér mailens troværdighed – ligner det en normal mail?
  3. Gå på Google og søg på filnavnet – ofte vil der her være advarsler, hvis filen indeholder virus
  4. Vigtigst af alt – brug din sunde fornuft

Mere information

Hvis du har spørgsmål om, hvordan du sikrer virksomhedens it, er du velkommen til at kontakte os for råd og assistance.

Anders Pyndt Thorsen
Support- og systemadministrator i infoit
T 39 53 50 62

support@inforevision.dk