Her skal vi gøre en forskel

Her skal vi gøre en forskel

I samarbejde med udvalgene har hovedbestyrelsen valgt årets vigtigste agendaer for ITB i 2015. Der er tale om seks agendaer, der i høj grad drives af vores aktive udvalg, og hvor du har mulighed for at deltage og give input til vores holdninger og aktiviteter på de forskellige områder.

Fremtidens kompetencer

KompetencebehovI år kommer der en ny gymnasiereform, og vi vil naturligvis gøre opmærksom på nødvendigheden i at gøre it til et mere fast fag i gymnasiet.

Over for de videregående uddannelser vil vi være med til at kortlægge kompetencebehovet i it-branchen, så de fremtidige uddannelser i langt højere grad skræddersyes til jeres reelle behov i virksomhederne.

Og så har vi lanceret vores første ITB Code Camps for børn, der gerne vil lære at kode og være kreative med it. Omkring 100 børn var sidste søndag sammen med uddannelses- og forskningsministeren, Sofie Carsten Nielsen, IT-Branchen og Coding Pirates, hvor de brugte eftermiddagen på at programmere alt fra robotter og 3D-printere til små spil og hjemmesider.

Et super spændende initiativ, som jeg håber langt flere af vores medlemsvirksomheder vil støtte op om.

It-sikkerhed

IT-sikkerhedIt-sikkerhed er måske hverdag for os i branchen, men der går ikke mange dage mellem, at jeg hører om nye hackerangreb, bekymrede politikere og behovet for øget sikkerhed. Det er med andre ord blevet hot i medierne og et emne som mange føler, de skal forholde sig til.

Men rigtigt mange virksomheder er stadig i tvivl om, hvad de konkret skal gøre mht. it-sikkerheden. Derfor skal vi være med til løbende at italesætte sikkerhedsproblematikker og løsninger, ligesom vi vil bruge tid på at udbrede kendskabet til vores ?Sikkerhed i balance?, som vi lancerede sidste år.

Offentlig digitalisering
Offentligdigitalisering
Den nye fælles digitaliseringsstrategi skal godkendes i september, og vi sætter naturligvis alle sejl for at påvirke processen og komme med indspil til konkrete forslag og løsninger.

Vi har allerede haft første møde med digitaliseringsstyrelsen omkring de overordnede rammer for processen. Rigtigt spændende og dejligt at se så mange medlemsvirksomheder, der var aktive med input på den front.

Digitalisering af erhvervslivetErhvervsdigitalisering når jeg er rundt og tale med vores medlemsvirksomheder, hører jeg ofte den ene gyserhistorie efter den anden om, hvor lidt digitaliseringsparate mange erhvervsvirksomheder i Danmark reelt er.

Det skal vi have lavet om på, og vi har som branche en stor rolle i at hjælpe erhvervslivet, så de bliver mere klar over potentialerne ved øget digitalisering. Af samme grund har vi sammen med detail- og transportbranchen indgået et partnerskab, hvor vi aktivt skal hjælpe med et digitalt løft i de to brancher.

Internationalisering
Den danske it-branche ligger bagud i forhold til internationalisering, når vi sammenligner os med f.eks. Sverige, Tyskland og Holland. Det skal vi have gjort noget ved, så vi er med til at sikre, at I som medlemmer får mest muligt ud af eventuelle eksportmuligheder.

Og her handler det både om at kæmpe for bedre internationale og især europæiske rammevilkår, men naturligvis også om at dele de eksporterfaringer, der allerede findes hos vores medlemmer.

Rammevilkår for en it-branche i vækst
Rammevilkaar
Sidst men ikke mindst er der brug for rammevilkår, der skaber grundlag for iværksætteri, vækst i it-branchen og tiltrækker udenlandske investeringer.

Derfor vil vi arbejde for et styrket økosystem for digitale iværksættere og vækstvirksomheder, herunder at forbedre adgangen til risikovillig kapital.

Vi skal naturligvis fortsat sætte fokus på de rammer, kvaliteter og kompetencer, der er forudsætningen for fastholdelse af innovative arbejdspladser i den danske it-branche.

Så det bliver et travlt år, men også et år, hvor ITB har mulighed for at sætte vores solide aftryk på en række vigtige mærkesager, der vil hjælpe jeres forretning med at vokse i fremtiden. Og det er jo i sidste ende, det vi er her for.

Så hvis du går og brænder for en af ovenstående sager, og godt kunne tænke dig at deltage i vores aktive udvalg, så er det nu, du skal melde dig under fanerne.