Rekordomsætning for it-branchen

Rekordomsætning for it-branchen

Med en omsætning på mere end 110 mia. for 1. halvår af 2017, slår it-branchen sidste års rekord med 3,3 mia. kr. Samtidig er der på bare et år blevet ansat 2.224 flere medarbejdere i branchen. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

It-branchen har aldrig startet et år så stærkt. På bare et år er omsætningen steget med 3,3%, og det er især inden for salg af software, hvor man med en vækst på 10,2% har set en positiv udvikling.

”Generelt set går det godt for branchen, og det er i høj grad eksporten, der bærer væksten i markedet. Her har særligt softwarevirksomhederne været gode til at tænke internationalt, og over halvdelen af deres omsætning kommer nu fra eksport,” siger Anders Elbak, analysechef i IDC.

Eksporten i branchen er steget med 2,8 mia. kr. (9,4%) i forhold til 1. halvår 2016, så eksporten nu udgør 29,1% af den samlede omsætning i it-branchen.

Selvom eksportandelen aldrig har været højere for branchen, er det ikke godt nok, men IT-Branchen.

”Ser man på tværs af alle erhverv i Danmark, udgør eksporten i gennemsnit 35,1% af den samlede omsætning. Da vi sælger it-løsninger og services, der relativt nemt kan bruges i andre lande, bør vores eksportandel ligge højere end 35%. Så der ligger et stort vækstpotentiale for branchen i at tænke mere internationalt,” udtaler Birgitte Hass, adm. direktør i IT-Branchen.

Flere arbejdspladser i it-branchen

I juni 2017 var der 85.737 ansatte i branchen. Dermed er der kommet 2.224 flere medarbejdere på bare et år.

Det er især inden for softwareudvikling (+10.8%) og it-konsulenter (+5,1%) der er sket en fremgang, men man hos hardwareproducenter (-4,9%) og engroshandel (-3,0%) har set en nedgang i antallet af medarbejdere.

”Udviklingen afspejler meget tydeligt, hvordan it-markedet stadig skifter fra hardware mod software, og derfor vil vi nok også i de kommende år se en lignende udvikling i de forskellige underbrancher,” fortæller Anders Elbak.

• Er den førende brancheforening i Danmark, der tilbyder et stærkt netværk, hvor man forstår, at ansvar forpligter, og hvor man mødes, deler erfaringer og finder nye forretningsmuligheder