Software er som Formel 1: Testing får det til at køre

Formel 1 og software-udvikling har én ting til fælles: Hvis der sker fejl - uanset størrelsen - kan det få enorme konsekvenser. Derfor man må aldrig undervurdere behovet for testing.

Af Jacob Griebel Skaue, Business Developer

Formel 1 er den fornemmeste klasse i motorsport - og en sport, hvor tusindedel af et sekund afgør, om man vinder eller taber. Formel 1-teams bruger derfor enorme kræfter på at teste deres isenkram. For når en Formel 1-racer er på banen, må han ikke fejle. Gør man det, taber man.

Det samme gør sig gældende indenfor software-udvikling. Hvis systemet fejler, kan det ikke kun koste rigtig mange penge for dig og dine kunder, men også gå ud over dit rygte og din troværdighed. Derfor er testing en disciplin, man bør tage meget alvorlig.

Udviklere bygger op – testerne river det ned

Det sidste du har lyst til i en verden, hvor ting ændrer sig med lysets hastighed, er at ende op med it-systemer, der fejler. Testing er derfor en nødvendighed for at komme problemerne i forkøbet og undgå ubehagelige situationer. Men hvem skal teste? Udvikleren? NEJ!

En rigtig god udvikler har kun én ting i hovedet – at få tingene til at virke! Og det er lige præcis, derfor han/hun er blevet ansat – for at kode, så tingene virker. En tester derimod interesserer sig kun for, hvordan man ”ødelægger ting” for at teste softwaren og finde de alvorlige fejl - før det hele bliver sat i produktion.

Jeg mener, at testing burde være en lige så naturlig del af software-udvikling, som en kop kaffe er om morgenen. Der findes simpelthen ikke et godt argument for, hvorfor det ikke burde være sådan.

Det handler om motivation

Et andet vigtigt argument for, hvorfor udviklere ikke bør bruge deres kostbare tid på at teste, er motivation. Prøv at se det fra en udviklers synspunkt: Hvis du bruger en masse tid på at få tingene til at virke, så styrker det ikke motivationen at få at vide, at nu skal du pille det hele fra hinanden, vel?

En udvikler ved, hvad der er blevet skrevet – en tester ved, hvad der skulle være blevet skrevet. Det handler grundlæggende om at lade folk gøre dét, de er bedst til. Dette vil efter min overbevisning resultere i det bedste produkt.

TaaS with Itera – Lad os teste din software

Testing as a Service (TaaS) er en outsourcing model, hvor vi hos Itera tager os af alle testaktiviteterne. Det giver dig adgang til professionelle testressourcer og viden. Derudover får du den kapacitet og fleksibilitet, der garanterer dig en gennemsigtig og let lancering. Du vil selvfølgelig få mulighed for at udvide jeres testing services til andre områder, hvor I oplever efterspørgsel.

Hos Itera ved vi, at tid er penge. Derfor har vi brugt årevis på at opbygge et ”state of the art”-testmiljø, da vi forstår vigtigheden af at få testet softwaren ordentligt før produktion. Så er du interesseret i at høre mere om, hvordan vi sammen kan lave en teststrategi, så tag endelig kontakt. Vi står klar til at hjælpe din virksomhed med at få sat test øverst på dagsordenen.

/ Jacob Griebel Skaue, Business Developer, Itera Denmark

M: +45 2279 7868