Nyhed -

Itera er første godkendte databehandler af personoplysninger (for processors) i Norden

Datatilsynet i Norge, Sverige og Danmark har efter grundig gennemgang godkendt Iteras rutiner for overførsel af personoplysninger til lande uden for EU. Itera er den første nordiske databehandler, som har modtaget sådan en godkendelse af det danske, norske og svenske Datatilsyn i fællesskab.

Med en presset adgang til IT-ekspertise i Norden har mange virksomheder de senere år vendt sig mod andre lande både inden for og uden for EU for øget kapacitet. EU’s regler for behandling af personoplysninger i lande både indenfor og uden for EU er strenge og stiller krav om, at virksomheder, der ønsker at benytte IT-leverancekapacitet udenfor unionen, har måttet gennemføre en relativt omfattende ansøgningsproces hos Datatilsynet.

Den godkendelse, Itera nu har fået, kaldes for BCR-P (Binding Corporate Rules for Processors). Den giver værdifulde fordele for både eksisterende og nye kunder:

1) For det første bekræfter Datatilsynets godkendelse, at Iteras rammer, metoder og rutiner er i henhold til EU’s krav.

2) For det andet får Iteras kunder en enklere hverdag: De behøver ikke længere at bede om godkendelse hos Datatilsynet, når de skal have leveret datatjenester fra et land uden for EU. De kan i stedet henvise til Iteras godkendelse som databehandler af personoplysninger – den såkaldte BCR-P. Fordi Itera har afdelinger i både Norge, Sverige og Danmark, Slovakiet og Ukraine (uden for EU), kan alle nordiske kunder drage nytte af disse fordele.

Itera har i 10 år tilbudt projektimplementering baseret på en nearshore hybrid leverancemodel, som indebærer, at projekter kan gennemføres af teams sammensat af lokale konsulenter i Danmark, Norge og Sverige - med konsulenter fra Slovakiet i EU og/eller fra Ukraine uden for EU. Vores kundeportefølje består blandt andet af store, nordiske virksomheder, hvoraf mange beskæftiger sig med finans og forsikring, som håndterer personoplysninger og er underlagt kravene fra EU.

- Vi er vældig stolte af denne godkendelse. Medierne får med jævne mellemrum dét at benytte IT-tjenester fra lande uden for Nordeuropa til at fremstå risikabelt. Med denne godkendelse kan vi forsikre om, at vores rutiner er solide. Mange har også anskuet processen, der er knyttet til at benytte IT-tjenester uden for EU, som vanskelig, besværlig og bureaukratisk. Med vores godkendelse er ansøgningsprocessen nu blevet fjernet. Vi er en leverandør, der leverer kvalitet og effektivitet og er let at samarbejde med. Og det underbygger vores BCR-P-status, siger Jon Erik Høgberg, koncerndirektør i Itera.

For mere information:

Jon Erik Høgberg, koncerndirektør
jon.erik.hogberg@itera.no

Henrik Sølver, Head of Sales- & Business Development
henrik.solver@itera.dk

• nearshore
  • personoplysninger
  • hybrid
  • leverancemodel
  • bcr-p
  • databehandler
  • datatilsyn