De fem hotteste rejsetendenser 2016: Vi tager på oversøiske eventyr med baby og morfar

Alle internationale rejsemedier og organisationer spåede for 2015, at flere og flere ville rejse på individuelt tilpassede ”once in a lifetime” rejser til fjerne rejsemål i søgen efter autentiske oplevelser. De fik ret i spådommen, også blandt de danske rejsende hvor efterspørgslen på netop den type rejser er steget eksplosivt i 2015.
Jysk Rejsebureau har kigget dybt i egne statistikker for 2015 for at se, hvilke rejsetendenser, der har markeret sig mest i året der gik, og hvordan udviklingen er for 2016.

De fem mest markante rejsetendenser, der fortsætter i 2016
1 Flere tager på oversøiske rejser med (små) børn
2 Flere arbejder frivilligt på en del af rejsen
3 Flere rejser 3 generationer sammen
4 Flere unge der søger rejsemakkere, tager sammen ud i verden
5 Flere tager sprogkurser undervejs på rejsen

- De der bliver forældre nu, er langt mere rejsevante end tidligere generationer. Derfor er de ikke bange for at tage deres små børn med på oversøiske eventyr, og den type rejsende er der derfor kommet flere af. Samtidig ser vi, at bedsteforældrene i stigende grad bruger friværdien på at invitere hele familien med ud i verden, fortæller direktør i Jysk Rejsebureau, Niels Amstrup.

De fem mest populære rejsemål i 2015
1 USA
2 Thailand
3 Malaysia/Singapore
4 Australien
5 Kina/Hong Kong

De fem højdespringere 2015 i vækst ifht. 20141 Filippinerne
2 Myanmar
3 Maldiverne
4 Cuba
5 Japan

4 upcoming rejsemål, der rører på sig i 2016

1 Jamaica
2 Costa Rica
3 Sydkorea
4 Fiji

- Cuba og Maldiverne har det til fælles, at mange gerne vil opleve dem, som en slags ”sidste udkald” – inden USA får for stor indflydelse på Cuba, og før klimaforandringerne oversvømmer Maldiverne. Filippinerne er et godt og billigt alternativ til Thailand, og Myanmar er dragende som en slags skattekiste, man pludselig får adgang til. Japan er meget efterspurgt, og mit gæt er, at det er det billedskønne og historiske i kombination med det ultra teknologiske og moderne, der trækker, siger Niels Amstrup.

Top 5 destinationerne og højdespringerne fra 2015 vil fortsat være efterspurgte rejsemål i 2016, og samtidig er der altså en spirende tendens til, at ”nye” destinationer kommer til.

- Selvom tallene for 2016 fortsat er relativt små, er der en klar tendens til, at folk søger de fire upcoming destinationer, Jamaica, Costa Rica, Sydkorea og Fiji. Efterspørgslen skyldes blandt andet, at der har været fokus på flere af rejsemålene i tv programmer osv., og også et ønske om, at opdage det ”uopdagede”, som Sydkorea eller Fiji, mener Niels Amstrup.

Jysk Rejsebureau åbnede i Århus i 1984 og har i dag mere end 70 ansatte. Vi har kontorer i Århus, Aalborg, Herning og København, og har et netværk af servicekontorer i Thailand, Indien, Vietnam, Kina, Nepal og Indonesien. Vi har en 10 mand stor afdeling for grupperejser og storkunder. Vi skræddersyer årligt ca. 20.000 eventyrlige rejser til hele verden, og vores dygtige rejsekonsulenter har rejst i mere end 140 lande tilsammen.