Nej, Bali er ikke kun sol og sommer: Undgå dårligt vejr på din rejse

Drømmer du om at rejse langt væk til fjerne, eksotiske himmelstrøg? Inden du pakker rygsækken, kan det godt betale sig at undersøge klimaet på de destinationer, du ønsker at besøge. Oplevelsen kan blive lidt mindre fantastisk, hvis du troede, du skulle til sol og varme på Bali i januar, men i stedet får store mængder regn og skyer.
Jysk Rejsebureau har lavet en lille forbrugerguide til vejret på nogle af de mest efterspurgte, oversøiske rejsemål – og hvornår du bør besøge dem, hvis du ikke er til kulde og regn.

- Mange nordboere tænker generelt på oversøiske lande som varme steder, hvor solen stort set skinner året rundt. Virkeligheden er dog, at de fleste lande har sæsoner, og derfor er det afgjort værd at tjekke op på vejret, inden rejsen bestilles. Ikke alle ved f.eks. at den nordlige del af Vietnam kan være kold i januar, eller at Bali har regntid i den danske vintersæson, fortæller Niels Amstrup, direktør i Jysk Rejsebureau.

Guiden nedenfor viser, hvornår vejret typisk er mest tørt og solrigt – men mange af landene er egnet til besøg året rundt – her er det blot en fordel at vælge de områder med bedst vejr i rejseperioden.

- Alle lande kan i princippet besøges når som helst, det handler blot om at være forberedt på vejret. Men vil man for eksempel bestige Himalaya, er det rart at vide, hvornår de smukkeste udsigter kan forventes – det afhænger jo alene af vejret, som er klart bedst i marts, april, oktober og november, siger Niels Amstrup.

Bali, Indonesien

Bedste vejr: maj – sept.
Indonesien er et stort ørige, og det betyder, der altid er godt vejr et sted. I oktober - april er vejret bedst i områderne Maluku og Papua, der også byder på den bedste dykning.

Thailand
Bedste vejr: dec - april.
Thailand kan besøges hele året. I perioden maj – nov. kommer der dagligt korte, kraftige byger - i samme periode falder der gennemsnitligt mindre regn i Den Thailandske Golf.

Australien
Sydaustralien, bedste vejr: nov – marts
Nordaustralien, bedste vejr: april – nov.
Australien er et enormt kontinent, hvor de nordlige stater typisk har lidt varmere vejr, og de sydlige stater kan opleve kolde vintre. Sæsonerne er "modsatte" vores på året.

Fillipinerne
Bedste vejr: dec – april.
Stort ørige = altid et sted med godt vejr: Samme vejrmønster som Thailand, dog har de ofte store orkaner efterår og vinter. Om sommeren, hvor det regner i Manila er der statistisk set godt vejr omkring Cebu.

Malaysia
Bedste vejr: hele året.
Malaysia kan besøges hele året – Den østlige del med områderne Perhentian Islands, Tioman og Malaysisk Borneo har bedst vejr i dansk sommersæson.
Vest med områderne Penang, Langkawi og Pangkor Laut har bedst vejr i den danske vintersæson.

Vietnam
Bedste vejr: dec – april.
Sydlige Vietnam har varmest vejr med gennemsnitstemperaturer på 25 – 35 grader året rundt, og tørt i nov – marts.
Nordlige Vietnam er varmest i april – oktober med en tropisk regnskylle af og til, og i perioden dec – marts kan der være ”koldt” med temperaturer ned til 10 grader.

New Zealand
Bedste vejr: nov – marts.
Mellem 20 – 30 grader og tørt. Den nordlige del er varmest.

Kina
Bedste vejr: april – maj + sept – okt.Bedst forår og efterår. Sommeren er meget varm omkring Beijing, og der kan komme sandstorme fra Gobiørkenen i Mongoliet. Vinter i nord kan være meget kold.

Japan
Bedste vejr: april – maj + oktober – november.
I april blomstrer de berømte kirsebærtræer, og vejret er smukt. Oktober og november er stabile, behagelige måneder vejrmæssigt, hvor du kan opleve de smukkeste efterårsfarver.

Jysk Rejsebureau åbnede i Århus i 1984 og har i dag mere end 70 ansatte. Vi har kontorer i Århus, Aalborg, Herning og København, og har et netværk af servicekontorer i Thailand, Indien, Vietnam, Kina, Nepal og Indonesien. Vi har en 10 mand stor afdeling for grupperejser og storkunder. Vi skræddersyer årligt ca. 20.000 eventyrlige rejser til hele verden, og vores dygtige rejsekonsulenter har rejst i mere end 140 lande tilsammen.