På rette spor! - Rejsebureau fejrer 30 års jubilæum ved at give indiske gadebørn tag over hovedet

Jysk Rejsebureau kan i år fejre 30 års jubilæum – og i stedet for at fejre det med traditionelle rabatter, rød-hvide flag og lagkage, har de valgt at ”give verden noget tilbage”. Det gør de ved at sikre et tag over hovedet til nogle af dem i verden der har mindst – nemlig gadebørn i millionbyen Kolkata.

”Nu har vi i 30 år levet af verden, så at sige. Vi har sendt rejselystne danskere på eventyr i verden, og nu vil vi gerne sige tak! Og det mener vi, at vi gør bedst ved at give noget igen.” siger direktøren for Jysk Rejsebureau Niels Amstrup. Jysk Rejsebureau fejrer jubilæet med at gøre en forskel i verden og har derfor valgt at støtte indiske gadebørn fra togstationen i Kolkata (tidl. Calcutta) til at få trygge rammer i en utryg hverdag. Rejsebureauet bruger derfor jubilæumsåret 2014 på at samle ind til ”Open shelter” i Kolkata.

Jysk Rejsebureau har gennem de 30 år haft mange skæve og modige projekter. De har bl.a. kørt en Tuk Tuk fra Bangkok til Århus, de har sendt to Lucky Bastards jordenrundt med alt betalt og så har de arrangeret Danmarks historiens længste cykelekspedition fra Bali til Beijing. Derfor ligger det heller ikke i kortene, at jubilæet blot skal fejres med 30 lys i en lagkage. Hos Jysk Rejsebureau ser man en værdi i at zigge hvor andre zagger. Og deres 30 års jubilæum er ingen undtagelse. ”Vi ved, at vi ikke kan hjælpe hele verden, men vi ved at vi kan hjælpe nogen! At give noget igen og gøre en forskel ude i verden er for os den bedste måde at fejre jubilæum på.” siger Niels Amstrup.

Drengene fra Kolkata

På toppen af en bygning i Kolkatas slum render en gruppe glade drenge rundt efter en rød læderbold. De er opslugte af spillet og forfølgelsen af bolden, der er så ny, at den stadig skinner. Det er svært at forestille sig, at disse drenge indtil for få dage siden boede på gaden – nærmere bestemt byens enorme togstation Howrah Station. Her kæmpede de for overlevelse ved at tigge mad, samle flasker, glemte sager og nogle endda ved at sniffe lim, for på den måde at holde sulten nede, bekymringerne på afstand og for at få mod til at udføre de daglige aktiviteter på perronerne. Den beskidte togstation og de hårde skifersten er for disse drenge for en stund skiftet ud med en blød seng, rigeligt med mad, et bad, omsorg og hjælp fra voksne mennesker, der vil dem det bedste. De bor nemlig på LittleBigHelps Open Shelter, et midlertidigt hjem for drenge. Her kan de komme 24 timer i døgnet og får ikke bare dækket de basale behov, men bliver også tilset af en læge, modtager undervisning og får den beskyttelse, som de ikke har på gaden og stationen. Men – måske næsten vigtigst af alt – oplever de for en stund, hvordan det er at være et barn og bare lege - uden bekymringer.

Et lille bidrag med en stor virkning

Allerede nu har Jysk Rejsebureau sikret huslejen for Open Shelter i Kolkata i et helt år. Det betyder at mange indiske gadebørn får tag over hovedet i 2015. ”Det er utrolig vigtigt for LittleBigHelp at Jysk Rejsebureau vælger at bruge deres jubilæum til at støtte op om vores projekt "Open Shelter". Dette projekt sikrer at mange drenge kan blive hjulpet fra et frygteligt og farligt liv på gaden, til et sted hvor de er i sikkerhed, får mad, omsorg og ikke mindst lov til at være børn. Vi er ydmyg af taknemlighed overfor Jysk Rejsebureau og at de vælger at give tilbage til børn i en verden der virkelig har brug for det”. Siger Lisbeth Johansen fra LittleBigHelp, som lige nu er aktuel Helvedes Helte på dr2. Men, som Niels Amstrup siger, er dette blot et fundament for at drive Open Shelter et helt år. Og han fortsætter ” Vi er kommet et godt stykke, men der er naturligvis meget mere vi kan gøre”

Selv det mindste bidrag er til stor gavn. Derfor opfordrer Jysk Rejsebureau også til at andre støtter op. Alle bidrag, store som små, gør en stor forskel for børnene. Læs herunder hvordan du hjælper indiske gadebørn eller se på Jysk Rejsebureaus hjemmeside.

JYSK REJSEBUREAU's HISTORIE
Mogens Birkedal Jacobsen stiftede Jysk Rejsebureau i 1984 og solgte dette år de første skræddersyede rejser fra et lille kontor i Århus midtby. Mogens og hans kone Birgitte Hempel solgte de sidste aktier til the KILROY group i 2013. Læs mere om Jysk Rejsebureaus historie

Læs mere om 30 års jubilæet og om hvordan Jysk Rejsebureau planlægger at hjælpe Open Shelter

• Virksomhed, generelt

• rejsebureau
  • jysk rejsebureau
  • rejsebranchen
  • howrah railstation
  • open shelter
  • littlebighelp
  • kolkata
  • indien
  • socialt ansvar
  • karma
  • 30 år
  • 30 års jubilæum
  • fundraising
  • calcutta
  • rejse
  • jubilæum
  • virksomheders sociale ansvar
  • csr

Jysk Rejsebureau åbnede i Århus i 1984 og har i dag mere end 60 ansatte. Vi har kontorer i Århus, Aalborg, Herning og fra starten af 2015 også i København.

Vi skræddersyer årligt ca. 20.000 eventyrlige rejser til hele verden. Vores dygtige rejsekonsulenter, der har rejst i mere end 127 lande tilsammen. At rejse på egen hånd er din chance for at komme helt tæt på de kulturer og lande, som du besøger. Sådan rejser vi selv, og det bliver vi ved med. For det er ofte der, hvor asfalten ender, og vejene bliver til stier, du får de største oplevelser.