​Advokatprofiler kom med ris, ros og røverhistorier

Det føg med spidse replikker og kulørte anekdoter, da forsvarsadvokat Anders Nemeth og anklager hos Rigsadvokaten Stefan Kobbernagel kort før jul mødtes til en tête-à-tête hos Karnov Group. Foruden røverhistorier fortalte de også, hvad de forventer af Karnovs produkter i fremtiden.

De to markante profiler berigede Karnov Groups medarbejdere med nogle klare og underholdende beskrivelser af de forskelle, der er på at arbejde som forsvarer og anklager. Duellen var udbytterig for de tilhørende, som fik indblik i det særlige arbejde, der folder sig ud, når Nemeth og Kobbernagel dyster i retssalene. Særlig interessant var det at høre, hvordan de begge ofte anvender Karnovs afgørelser fra start til slut i en straffesag.

Karnov den neutrale kilde

Nemeth hæftede sig ved, at afgørelser, som trykkes i f.eks. UfR eller TfK, har status som neutrale og derfor har betydelig tyngde. På den måde adskiller Karnov sig nemlig fra afgørelser trykt af forsvarernes og anklagernes egne brancheforeninger, som ifølge Nemeth slet ikke nyder samme grad af objektivitet:

”Hvis man skal finde noget, hvor man med hånden på hjertet – og uden at spænde buen for hårdt – kan sige, at dette er udtryk for en neutral vurdering, så er det altså Karnov, man holder sig til.”

Kobbernagel var enig i den betragtning og fortalte i en frisk tone videre om, hvordan et par gode søgninger i Karnovs databaser kan være udslagsgivende i en sag:

”Det er altid lækkert at komme med noget retspraksis trykt i Karnov, som dommeren selv har afsagt. Så bliver han så glad, og så er det svært for ham ikke at sige, at dén dom ligger jo helt rigtigt, eller dén fængelsstraf er da som taget ud af praksis”

Karnov skal være kvalitet, ikke kvantitet

De to herrers uformelle fortælleform gav undervejs anledning til store latterbrøl blandt publikum, som dog mod slutningen lagde ansigterne i mere seriøse folder, da Nemeth og Kobbernagel afrundede ved at fortælle om, hvilke udfordringer de ser for Karnov i fremtiden. Her pegede de på, at teknologiens fortsatte fremmarch er en gevinst for dem, der søger juridisk information, men at der også er en hage, som Nemeth tegnede et billede af:

”Der er det, jeg kalder Google-problemstillingen, som er, at når man googler et eller andet, så får man jo 6.550.000 hits. Og så er man egentlig ikke meget lykkeligere. Det er ikke mængden af information, der er interessant for os. Alt hvad Karnov Group foretager sig fremadrettet i forhold til nye produkter, skal derfor fortsat være med fokus på, hvordan stoffet kan indsnævres og præsenteres knivskarpt for brugeren.”

• stefan kobbernagel
  • anders nemeth