Ny FSR-formand vil arbejde for kvalitet og samfundsnytte

Den nye formand for FSR – danske revisorer hedder Jens Otto Damgaard. Han er partner i PwC og har fulgt regnskabs- og børsområderne tæt gennem sin karriere. Læs i dette interview, hvilke udfordringer branchen ifølge den nye formand står overfor.

Af Marianne Bom

Kommunikationsbureauet Publicér

Tillykke med formandsposten. Du har hidtil været næstformand, så du kender bestyrelsesarbejdet godt. Men nu er det altså dig, der står i spidsen for de danske revisorer, som reviderer 180.000 regnskaber om året og er med til at præge mange samfundsanliggender og virksomheder. Hvad tænker du om den opgave, du nu kaster dig ud i?

Jeg er meget glad for og stolt af at få den, for det er en vigtig opgave. Jeg opfatter faktisk revision som en vigtig samfundsmæssig funktion, fordi vi tilfører noget troværdighed til det, vi påtegner, og det, vi gennemgår. Det arbejde udgør fundamentet for vores position som offentlighedens tillidsrepræsentant.

LÆS HELE INTERVIEWET - KLIK HER

Er det vigtigste for dig i dit nye hverv at sikre, at standen forbliver offentlighedens tillidsrepræsentant?

Ja, og det er også derfor, vi har sat arbejdet for kvalitet i højsædet i foreningens strategi. Vi kan ikke bevare positionen som offentlighedens tillidsrepræsentant, hvis vi ikke lever op til de krav, der bliver stillet til os. Kvalitet er en dagsorden, vi alle kan samles om. Kvalitet er virkelig vigtigt.

Hvad er de største udfordringer, FSR – danske revisorer står med her ved begyndelsen af din formandsperiode?

Vi er et meget reguleret erhverv, og der er et stigende omfang af regler. Det er positivt, for det viser jo, at  det arbejde, vi udfører, betyder noget. Lige nu står vi over for to EU-reguleringer, som skal implementeres i Danmark, og som kan påvirke branchen meget.

HTML tutorial

Der er EU-forordningen, som primært er rettet mod de store virksomheder og deres revisorer, og så har de danske politikere med afsæt i EU's Regnskabsdirektiv gjort sig nogle nye tanker om de mindre virksomheder. Så man kan sige, at alle revisorer bliver ramt af ny regulering, som har afsæt i EU-regler.

Det bliver foreningens udfordring og min udfordring, at vi får de udefrakommende EU-reguleringer til at fungere bedst muligt for de danske virksomheder, de danske revisorer og samfundet.

LÆS HELE INTERVIEWET - KLIK HER

• Revisions-, skattespørgsmål