Erfaren asylchef til Kærshovedgård

Kriminalforsorgen har udpeget Niels Johan Geil som institutionschef på Udrejsecenter Kærshovedgård.

Niels Johan Geil kommer fra en stilling som afdelingsleder i AsylSyd, der driver asylcentre i Tønder og Esbjerg kommuner som operatør for Udlændingestyrelsen.

Niels Johan Geil har mange års ledelseserfaring bag sig, dels som efterskoleforstander og dels som generalsekretær for KFUM-Spejderne og YFU Danmark, en organisation der arbejder med international udveksling.

Han tiltræder stillingen i kriminalforsorgen i en tid med stærkt fokus på udrejsecentrene. Med den nye finanslovsaftale er det besluttet, at kriminalforsorgen ud over udrejsecentrene på Sjælsmark og Kærshovedgård også skal drive et tredje udrejsecenter, som etableres i 2020-21 på øen Lindholm.

”Jeg er rigtig glad for at kunne byde Niels Johan Geil velkommen i kriminalforsorgen, og ikke mindst velkommen på Udrejsecenter Kærshovedgård. Jeg føler mig sikker på, at han med sin viden og erfaring bliver et rigtigt godt match til Kærshovedgård, og at han kan bidrage til en fortsat professionalisering af opgavevaretagelsen,” siger områdedirektør Una Jensen, Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland.

Niels Johan Geil glæder sig på sin side til at stille sig i spidsen for det tidligere åbne fængsel Kærshovedgård, som i dag huser afviste asylansøgere og udlændinge på tålt ophold.

“Jeg glæder mig meget til en udfordrende lederopgave, hvor der er fokus på såvel drift som udvikling, og på tryghed i hverdagen for både beboere, ansatte og lokalbefolkningen,” siger Niels Johan Geil.