Kriminalforsorgen afprøver GPS-fodlænker

Et etårigt prøveforsøg med GPS-fodlænker får efter planen sin start den 1. marts 2018. Forsøget er rettet mod indsatte med tilknytning til bande eller rockermiljøet, som opfylder de skærpede betingelser for at komme på udgang eller prøveløslades. Forsøget er en del af Bandepakke III og den nyligt indgåede flerårsaftale.

Når rocker- og bandemedlemmer eksempelvis får tilladelse til udgang, fastsættes der vilkår om, at den indsatte ikke må opholde sig sammen med andre personer med tilknytning til rocker-og bandemiljøerne. Den indsatte må heller ikke befinde sig på disse gruppers opholdssteder. I samarbejde med politiet skal der fastsættes særlige zoner omkring rocker- og bandemiljøets tilholdssteder. GPS-fodlænken kan spore, om den dømte befinder sig inden for disse zoner.

Fodlænken er koblet sammen med en særlig låst smartphone. Telefonen har en GPS-funktion, der afslører, hvor fodlænken befinder sig. Indtil nu har det været svært for Kriminalforsorgen at tjekke, om den indsatte overholder vilkårene for udgang eller prøveløsladelse, men det bliver altså nu nemmere.

"Med dette forsøg får vi mulighed for at afdække, om GPS-overvågning kan styrke vores arbejde med at opdage og reagere på vilkårsovertrædelser. Hvad enten det er under udgang eller i forbindelse med prøveløsladelse. GPS-fodlænker anvendes allerede i flere af de lande, vi typisk sammenligner os med, og jeg er glad for, at vi i Danmark nu også får lejlighed til at afprøve de muligheder, som GPS-teknologi kan give os," udtaler chef for Koncern Klientsagsbehandling, Gitte Møller Larsen. Hun har det overordnede ansvar for forsøget.

Forsøget løber foreløbig et år. Efter det år skal Kriminalforsorgen evaluere, om der fortsat skal gøres brug af GPS-fodlænker og i hvilket omfang, det skal være.