Sommerfugle er velkomne i Vestre Fængsel

I samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening har Vestre Fængsel gjort klar til, at sommerfugle og andre insekter kan føle sig velkomne bag murene.

49 ud af 69 almindelige sommerfuglearter er gået tilbage siden 2014. Nu er over halvdelen af arterne truet, sårbare eller helt forsvundet fra landet. Det viser de seneste tal fra Naturbasens Sommerfugleatlas og Den danske Rødliste.

”Vores sommerfugle er i krise. De forsvinder alarmerende hurtigt, fordi der ikke er nok mad og levesteder. Så vi bliver alle sammen nødt til at gøre noget”, siger Maria Reumert Gjerding, der er præsident for Danmarks Naturfredningsforening.

Sommerfuglene har brug for føde og levesteder. Derfor lancerer Danmarks Naturfredningsforening en ny kampagne, der skal få haveejere og virksomheder til at skabe plads til sommerfuglene. Og startskuddet lød bag murene i Vestre Fængsel, hvor de første sommerfuglevenlige blomster, buske og træer blev plantet mandag den 30. april af indsatte og ansatte.

Sommerfugle sikrer farver i en grå hverdag
”Et godt opholdsmiljø for de indsatte er med at styrke sikkerheden for de ansatte. Vi kommer alle i bedre humør, når der er noget positivt at se på, og måske kan det i sidste ende bidrage til et liv uden kriminalitet”, siger Institutionschef Lea Bryld, der glæder sig til at byde sommerfuglene og andre insekter velkomne.

”Vi er med til at holde København og omegn trygt, og vil også gerne bidrage til at skabe et bedre miljø i byen. Vi fylder jo godt op i landskabet og vil gerne give noget tilbage til København,” siger hun.

Det er Casper, der er fængselsbetjent og arbejdsmiljørepræsentant, der henvendte sig til Danmarks Naturfredningsforening for at få Vestre Fængsel med i kampagnen. Han vil gøre en forskel for sommerfuglene – og samtidig forbedre forholdene i fængslet.

”Det vil skabe mere liv og farver i en grå hverdag for både indsatte og ansatte”, siger han.

Færre sommerfugle i Danmark
Målet med kampagnen at få én million kvadratmeter gjort sommerfuglevenlig. Men præsidenten for Danmarks Naturfredningsforening håber samtidig, at den vil gøre danskerne opmærksomme på problemet og få flere til at tage et ansvar. Derfor er hun begejstret for, at Vestre Fængsel vil være med.

”Vestre Fængsel har en masse regler og restriktioner, de skal overholde. Så når de gør deres arealer sommerfuglevenlige, viser det virkelig, at alle kan være med til at gøre en forskel for vores sommerfugle,” siger Maria Reumert Gjerding.

Fakta: Sommerfugleeffekten

• 56 procent af sommerfuglearterne er er truet, sårbare eller helt forsvundet.
  • De har brug for mad og plads, og selv en lille indsats kan gøre den store forskel.
  • Meld din have eller grønne areal på fleresommerfugle.dk
  • Så får du en gratis guide, blomsterblanding og børnebog om sommerfugle og alfer af Josefine Ottesen.

• institutioner
  • kriminalforsorgen