Tilbud til indsatte og deres børn betyder meget

Med børneansvarligordningen fra 2012 begyndte der for alvor at komme fokus på indsatte med børn udenfor. Tre indsatte fortæller om deres oplevelse som fængslet forælder.

En dag stod Michael og bagte med sin datter i fire timer med hygge og småkager bag murene i Vestre Fængsel til et børnearrangement. Andre gange måtte datteren grædende efterlade sin far bag tremmerne. Men bagedagen overskygger mange af de dårlige minder.

Mange indsatte har børn udenfor murene. 31-årige Michael sidder nu i Horserød fængsel, hvor socialrådgiver Susie prøver at gøre livet for familier med en forælder bag tremmer en smule lettere.

”For det første er det vigtigt at huske, at det jo ikke er børnene, der har gjort noget forkert, og de har krav på at kunne opretholde forholdet til deres forælder – og der er en del børn, der oplever at have en mor eller far i fængsel. Men vi skal også tænke på, at det at pleje forholdet til sin familie er med til at holde klienter fra at ryge tilbage i fængsel – og det er jo en af vores fornemmeste opgaver,” forklarer Susie, der har rollen som børneansvarlig.

Familieafdeling med 100 procents fordybelse
I Horserød og mange andre fængsler har de en række tiltag, der skal være med til at gøre det lidt nemmere for de indsatte med børn at være forældre, selvom de sidder bag låste døre.

”Familieafdelingen i Horserød blev oprettet for mange år siden. Det er et rigtig godt tiltag, hvor forælderen kan have samvær fredag til søndag. Det bliver et andet slags samvær end på udgang, hvor der kan komme forstyrrelser i tide og utide. På familieafdelingen har de mulighed for 100 procents fordybelse med deres børn, hvilket skaber et stærkere bånd, som i sidste også er med til at holde klienterne fra at begå kriminalitet,” fortæller Susie.

På afdelingen kan børn op til syv år få lov at sove der i weekenden, og børn op til 15 år kan være der med deres forældre i nogle timer ad gangen.

Afdelingen minder lidt om en normal hverdag
En af dem, der bor på afdelingen, er 40-årige Kasper, der har afsonet en måned af et års dom. Han har to børn - en på et år og en på ni år med sin kæreste gennem 14 år.

”Min familie betyder meget for mig, og det er fantastisk, at jeg kan være her på afdelingen. Min ældste søn er meget påvirket af, at jeg er herinde, så det har været godt for ham, at han har været her og set, hvordan jeg bor. Og så har vi kunnet lave noget mad sammen, så det minder lidt om vores normale hverdag,” fortæller Kasper, der bemærker, at det også er godt for hans søn, at der som regel også er andre børn på besøg, så han kan se, han ikke er alene om at have en far i fængsel.

Kasper synes, det er ærgerligt, at der ikke er mere plads på familieafdelingen. Han er sikker på, at der er mange andre indsatte med børn, der ville sætte pris på tiltaget. Samtidig er han ærgerlig over, at hans søn ikke kan komme og sove hos ham i weekenden.

”Min søn er fars dreng, og det er svært for ham at forstå, at han ikke må komme og sove hos mig, når andre børn må sove hos deres forælder herinde,” fortæller han.

Fædregrupper og cellebesøg
En af de indsatte, der gerne ville have en plads på familieafdelingen, er Michael, der er far til tre børn. To piger på seks og tre år og en dreng, der er to en halv måned gammel.

”Jeg drømmer om familieafdelingen hver dag. Jeg ville ønske, man kunne gange afdelingen med to, så der var plads til alle os forældre, der har brug for det,” siger han.

Men familieafdelingen er bare ét af de tiltag, Horserød har for forældre i fængslet. De har fædregrupper med forskellige temaforløb og debatter en-to gange om ugen, de har en nyrenoveret besøgsafdeling med en fin legeplads, hvor indsatte får syv timers besøg om ugen, som de kan fordele, som de vil, og de indsatte har mulighed for at vise deres celle frem for deres børn.

Derudover holder fængslet børnearrangementer tre-fire gange om året, og den 12. august kommer "Den røde drage", der er et omrejsende kulturværksted, som Kirkens Korshær står bag.

31-årige Christian sidder i Horserød Fængsel og har en søn på otte år. Han har været fængslet siden marts 2012 og er en af de fædre, der før har været med til børnearrangementer i fængslet.

”Vi har brugt den røde drage, der har været her før. Det var rigtig hyggeligt, fordi der var en masse andre familier med børn. Det samvær giver i sig selv børnene en masse, fordi de ikke føler sig så alene,” siger han.

Børnemøder fyldt med gode diskussioner og idéer
Udover de forskellige tilbud har Susie siden 2012 inviteret de indsatte til et børnemøde én gang om måneden. Her diskuterer hun og de indsatte de tiltag og forhold, der er i fængslet, og hun lytter til de forslag, de har til at gøre fængslet endnu bedre for familier - og de har masser af idéer.

"Vi har et lille tekøkken i besøgsbygningen, men det ville være rart, hvis min søn og jeg kunne stå og lave lidt mad, den ene gang om ugen, han er på besøg,” siger Christian og tilføjer:

”Og vores børn er vant til at kommunikere over Facetime og videoer, så det kunne være dejligt, hvis vi måske kunne få mulighed for at låne et webcam ned til computerrummet, så de kunne se os, når vi snakker sammen.”

Michael er enig med Christian i, at det ville være fedt med et køkken:

”Det kunne være dejligt, hvis man kunne få adgang til et køkken, for mine piger elsker at bage småkager. Min ældste pige husker også det hyggelige ved bagearrangementet i Vestre, frem for de dårlige oplevelser hun har haft med at skulle sige farvel,” siger han og tilføjer, at det også ville være fedt med en lidt større græsplæne med bedre plads til at lege ved besøgsrummene.

Ordningen betyder meget
Susie mærker, at de indsatte gerne vil have mere af det gode – men hun er ikke et sekund i tvivl om, at de er rigtig glade for de muligheder, de har.

”De her tilbud betyder rigtig meget for rigtig mange indsatte, og jeg ved det betyder meget for min søn. Han glæder sig til at komme herover hver gang,” siger Christian.

”Det er super fedt med børnemøderne, hvor vi kan få vores mening ud, og så skal de bare blive ved med at lave arrangementer. De er det fedeste, og jeg kan mærke, det betyder noget især for min store pige – og det betyder meget for mig,” siger Michael og tilføjer:

”Stor ros til dem, der gør de her ting for os og vores familier.”