Vi tror på potentialet i de mennesker, vi møder

Dømte, der gerne vil ud af kriminalitet, skal have tilbud, vi ved virker. Derfor lægger vi i de kommende år mere vægt på de tilbud, som vi kan se har effekt. Et af dem er MOSAIK.

Magasinet med Kriminalforsorgens udviklingsplan for årene 2018-2021 er på gaden. Hver onsdag udgiver vi her på hjemmesiden en artikel fra magasinet. I dag handler det om tilsynsmodellen MOSAIK.

”Hvad skal der til, for at du – ja, netop du – kan lægge kriminaliteten bag dig?” Spørgsmålet er centralt for socialrådgiver Mona Lee Hansen fra KiF i Næstved, som hver uge prøver at skabe positiv forandring i samarbejde med sine klienter. Hun arbejder med tilsynsmodellen MOSAIK (Motiverende Samtaleintervention i Kriminalforsorgen), en struktureret samtaleform, der skal få klienten til at tænke over sine motiver og handlinger på en ny måde.

MOSAIK bygger på RNR-principperne (Risk – Need – Responsivity, altså Risiko – Behov – Modtagelighed). Der er forskningsmæssigt belæg for, at modellen virker og mindsker tilbagefaldet til kriminalitet for de dømte, der deltager i det. MOSAIK består af en fast samtalestruktur og en række interventionsøvelser, der skal skabe motivation for forandring og et liv uden kriminalitet.

”MOSAIK har skabt meget mere fokus i mine samtaler, men det stiller også store krav til os sagsbehandlere,” siger Mona Lee Hansen. ”Vi skal påtage os en ny rolle; hvor vi tidligere var hjælpere og kontrollanter, er vi nu også forandringsagenter. Vi skal investere noget af os selv og tro på potentialet i de mennesker, vi møder.”

Hun har gode erfaringer med MOSAIK som værktøj. Hun har brugt det siden 2015 og kender det efterhånden så godt, at hun ved, hvad der fungerer, og hvad der kan forbedres. Hun har fået lov at arbejde på deltid i ni måneder, hvor hun arbejder med MOSAIK og sideløbende bruger tid på at dokumentere sine erfaringer og refleksioner med tilsynsmodellen.

”Det er afgørende, at vi behandler hver klient individuelt, selv om samtalerne har en bestemt struktur. Vi skal arbejde med deres specifikke modtagelighed for forandringer – men hvordan gør man det? Det skal vi arbejde på at lære. Vores klienter er jo som regel meget konkret tænkende og har ikke gode erfaringer med skole-agtige situationer, hvor de skal sidde stille og lære.”

RNR-systemet blev indført i den seneste flerårsaftale. Vurderingen af den enkelte klient udarbejdes som regel allerede af fængslerne, så den er klar ved prøveløsladelsen og kan understøtte et sammenhængende forløb for klienten i det lokale tilsyn. Lokale MOSAIK-coaches skal i de næste år sikre, at systemet bliver forankret, og at KiF-medarbejderne får adgang til tættere støtte og feedback på deres arbejde med tilsynsmodellen.

”Selv om vi altid har talt med vores klienter” siger Mona Lee Hansen, ”så kan MOSAIK helt klart noget. Vi får en tæt kontinuerlig kontakt med dem, selv om de ikke altid er motiverede – og der opbygges en tillid, som er afgørende for at skabe forandring.”

Du kan læse hele vores magasin med udviklingsplanen 2018-2021 her: