ALK fokuserer på kerneforretningen

ALK har overladt dele af driften og servicen af virksomhedens pH-reguleringsanlæg til Krüger, så ALK kan fokusere på kerneforretningen: allergiforskning og udvikling af vacciner mod allergi.

ALK er en pharmavirksomhed, der forsker i allergi og producerer vacciner. Det stiller store krav til virksomhedens anlæg, der skal fungere 100 pct. optimalt. Det gælder også spildevandsbehandlingen, som omhandler en pH-regulering.

Krüger har været leverandør til ALK i flere omgange. Krüger har blandt andet været bygherrerådgiver på leverance af et pH-reguleringsanlæg med tilhørende pumpestation på medicinalvirksomhedens adresse i Hørsholm. Anlægget har til opgave at regulere pH-værdien i ALKs spildevand ved at dosere den rette mængde syre eller base i spildevandet. På den måde neutraliseres pH-værdien, så spildevandet kan imødekomme myndighedernes krav før afledning til den offentlige kloak.

Tilbagevendende problemer

Anlægget har stået færdigt i et par år, men på grund af manglende kapacitet til at vedligeholde anlægget besluttede ALK at entrere med Krüger, som har den relevante viden og de rette kompetencer til at drive og servicere pH-neutraliseringsanlægget.

– Anlægget kørte ikke optimalt, og der blev ved med at være problemer, forklarer Tom K. Jørgensen, chef for Serviceafdelingen i Krüger. Problemerne blev løst med nødreparationer, men det var jo ikke ideelt. Efter en detaljeret kortlægning fandt vi ud af, at problemerne skyldtes indtrængen af grundvand i brøndvæggen på pumpebrønden. Pumpebrønden i jorden var trykket skæv, og det gik naturligt nok ud over driften af hele anlægget – især i forbindelse med de dykkede pumper. Samtidig var der problemer med gentagne tilstopninger af pumperne.

Efter reparation af pumpebrønd og udskiftning af pumper er anlægget i normal drift og fungerer som planlagt.

– Krüger har hjulpet os med drift, service og tilretninger på anlægget, så vi er kommet sikkert i hus, fortæller tekniker Niels Poul Johansen fra ALK. Derfor vil det naturligt også være Krüger, der står for tilretninger fremadrettet, fordi de har den nødvendige ekspertise på området og supplerer os godt.

Krüger overtager dele af driften og servicen

Nu er anlægget på ret køl igen – og Krüger er entreret til at tilse, servicere og trimme anlægget, så der sikres en kontinuert drift.

– ALK er gode til at udvikle vacciner og forske i allergier. Krüger er gode til at drifte og servicere anlæg, for det er en af Serviceafdelingens kernekomptencer. Ved at overdrage dele – eller hele driften og servicen til en ekstern partner kan ALK fokusere på deres egen forretning. Krüger sikrer, at pH-anlægget kører, som det skal. Vi tilser anlægget 4-6 gange om året og tester forskellige funktioner grundigt. Derudover står vi standby, hvis ALK oplever problemer med anlægget i det daglige. På den måde sikres en optimal og sikker drift året rundt, slutter Tom K. Jørgensen.

Krüger har leveret eller været rådgiver på ca. 10 pH-neutraliseringsanlæg til industrier i Danmark.

Ca.halvdelen af kunderne har efterfølgende valgt at bruge Krüger som partner i forbindelse med drift og service af deres pH-neutraliseringsanlæg. Kundesegmenterne har været Food & Beverage og pharma – men andre brancher kan også med fordel benytte standardanlæggene.