Mobil V-History løsning giver overblik og styrker driften

Hos NK Vand i Næstved ser man den webbaserede version af V-History v3 som et stort fremskridt i hverdagen, da det giver overblik og mulighed for hurtig indsats.

I driftsafdelingen i NK Vand har den webbaserede og dermed mobile version af Krügers V-History v3 været brugt i et års tid, og hos maskinmester Anders Mark Jensen er der ingen tvivl:

– Den nye web-version med SMART Assistant giver os et langt bedre overblik. Vi får notifikationer eller advarsler, så snart der er uregelmæssigheder, og vi får besked om præcis, hvor en fejl ligger. Derfor kan vi sætte hurtigere ind end før, og det sparer tid og giver ofte energibesparelser.

Større bevægelsesfrihed

Den web-baserede teknologi fra Krüger giver kunden større bevægelsesfrihed, da driftsfolkene altid vil kunne nå vandsselskabets driftsdata fra den browser-enhed, som de har ved hånden. De kan fx også åbne for at dele udvalgte rapporter med samarbejdspartnere.

– Vi ser SMART Assistant som en sladrehank, der gør det nemmere for os at finde frem til uønskede hændelser – og det er jo fantastisk, at det hele sker automatisk. Vi slipper for at sidde og stirre på endeløse rækker af normale driftsdata for at lede efter en eventuel uønsket hændelse. Programmet giver mig frihed til at bruge tiden på de nødvendige ting, siger Anders Mark Jensen.

Advarsel straks på mobilen

SMART Assistant sender en mail, når der sker en ”unormal” hændelse på anlægget og oplyser, hvor den sker. Beskeden kan han straks aflæse på mobilen. Fx giver SMART Assistant Anders Mark Jensen mulighed for at betragte en pumpe på en anden måde end før V-History, hvor han alene styrede via SRO systemet.

– SRO kunne fortælle mig, at pumpen var i gået i stykker. Men nu får jeg fx besked om, at en pumpe kører unaturligt henover det seneste døgn. På den måde advares jeg langt tidligere om, at noget er galt og kan sætte hurtigt ind, siger Anders Mark Jensen.

Det er en yderligere fordel ved den nyeste version af V-History, at den kan sammenkøre og visualisere driftsrapporter med målopfølgning og grafer og sammenligne med tidligere år.

– Det gør, at vi kan se udviklingstrend i det lange perspektiv. Fx ser vi på, hvor meget energi, der er brugt de forskellige steder på anlægget over tid. Det hjælper os til at spare energi, siger Anders Mark Jensen.

Virtuel medarbejder

Med de hændelses-algoritmer, der ligger i SMART Assistant, har driftslederen fået en virtuel medarbejder, der 24-7 analyserer data og informerer ham om, at noget ”unormalt” er på færde, siger Kenneth Drostgaard, der er teamleder i Krüger.

I opstarten skal man lige lære at bruge SMART Assistant, så man får etableret et passende varslingsniveau, hvor driftslederen hverken får for mange eller for få notifikationer, men et passende antal.

– Her har vi i starten siddet sammen med driftsledelsen i NK Vand, så de kunne lære at sætte assistenten op til netop deres behov. Derefter kan de køre det hele selv, siger Kenneth Drostgaard.

INFOBOKS
V-History dokumenterer vandværkets drift og er samtidig et nyttigt værktøj til øjeblikkelig analyse af variationer i driften, såvel hurtige som langsomme ændringer.