Rester fra medicinproduktion ud af Lundbecks spildevand

Med en energibesparende og miljøvenlig rensemetode fra Krüger fjerner Lundbeck medicinrester fra spildevandet på sit produktionsanlæg.

Ved hjælp af rensning med aktivt kul får medicinalvirksomheden Lundbeck nu renset spildevand for medicinrester, som ikke er nedbrydelige på det kommunale renseanlæg. Det sker på virksomhedens produktionsanlæg i Valby ved København.

I forbindelse med kontrol af sit spildevand tog Lundbeck kontakt til Krüger med henblik på at finde den bedst egnede metode til at fjerne uønskede medicinrester. I et pilotprojekt nåede Krüger frem til en metode, der renser spildevandet, så toksiner fjernes inden spildevandet løber ud i det offentlige kloaksystem. Samtidig opjusterer man spildevandets pH-værdi, så den ligger på mellem 6,5-9,0. Produktionen medfører nemlig et kraftigt syretilløb, som ikke er godt for kloaksystemet.

– På den måde får vi på en miljøvenlig måde løst to udfordringer på en gang, siger Thomas Nilsson, der er projektingeniør hos Lundbeck.

Kundetilpasset løsning

Krüger har leveret en tilpasset løsning til behandling af netop den type industriel spildevand med medicinrester, som Lundbeck udleder. Behandlingen foregår på et kompakt lille anlæg i en af virksomhedens lagerbygninger, hvor man i to buffertanke først blander spildevandet med medicinrester fra én bygning med syreholdigt spildevand fra en anden bygning. Herefter justerer man batch-vis pH-værdien ned ved at tilsætte opløst natriumbikarbonat (”bagepulver” i daglig tale), der er et basisk stof, som hæver pH-værdien.

– Natriumbikarbonat er billigt og forholdsvis neutral for miljøet, så det er en god løsning for os, siger Thomas Nilsson.

Vandet sendes så langsomt igennem to forbundne beholdere med GAC-filtre. De indeholder aktivt kul, der absorberer toksinerne fra spildevandet. Herefter er spildevandet så rent, at det kan sendes videre til det offentlige renseanlæg. Normalflowet er på fem m3 pr. dag, men anlægget er designet, så det vil kunne håndtere det dobbelte.

– Vi udskifter beholderne med det aktive kul med jævne mellemrum. De køres så væk til slutbehandling på forbrændingsanlæg og erstattes med beholdere med ny aktiv kul. Beholderne bliver genbrugt, siger Ole Nørretranders, der er projektleder hos Krüger.

Et mere kompliceret alternativ ville være at opsamle spildevandet, trække væsken ud ved inddampning, og derefter håndtere medicinresterne. Det ville dog blive energimæssigt dyrere, og miljømæssigt en mindre sikker løsning, oplyser Ole Nørretranders.