CLICK Seminar: Fuldt seminarprogram offentliggjort

”For os er det ikke teknologien i sig selv, der er interessant, det er det, den gør ved os, der er spændende. Vores udgangspunkt er kunsten og at bruge den som affyringsrampe til diskussion.”

- Barbara Scherfig, CLICK Seminar

Det fulde program er nu klart og kan bl.a. ses her. Alle oplægsholdere kan ses her. Blandt oplægsholderne er bl.a. den australske pioner Stelarc var en af de første til at eksperimentere med optimering af kroppens evner gennem performancekunst og avanceret teknologi. Gennem sin kunst formidler han, hvordan menneskekroppen potentielt vil se ud i nær fremtid.

Stellarc er et rigtig godt navn, fordi han virkelig er vild! Han har været på banen i mange år, og han er indbegrebet af de spørgsmål, vi stiller i årets program. Han eksperimenterer med sammensmeltningen mellem teknologi og menneskekrop. Der hvor man ikke længere kan sige, hvor det ene begynder og det andet stopper.”

- Barbara Scherfig, CLICK Seminar

Fra Taiwan deltager den anerkendte hybridkunstner Shu Lea Cheang, der – ud overeksperimenterende og grænseudvidende film - er kendt for sine netbaserede installationer og performancekunst. Shanghainesiske Lu Yang er blot 26 år, men har allerede gjort sig bemærket på den internationale kunstscene, og hun opfattes som en af de helt store talenter inden for kinesisk samtidskunst. Lu Yang er en del af dette års seminar, hvor hun bl.a. taler om koblingen mellem populærkulturelle traditioner, krop og teknologi.

Programmet byder generelt på prominente talere fra ind- og udland, der alle med udgangspunkt i årets tema om teknologi, kunst og menneskelig eksistens vil stille skarpt på individets selvopfattelse i en hverdag, hvor mennesket og teknologien er forenet på et væld af måder. Førende internationale navne som Cory Doctorow, Richard Stallman, Jennifer Lyn Morone™ Inc,Andrew McKenzie (UK) og Francesca da Rimini (AUS) er ligeledes en del af dette års seminar.

Årets tema er inspireret af kultforfatteren Philip K. Dick's novelle Den Elektriske Myre. Efter et trafikuheld opdager Garson Poole, at han i virkeligheden er en pre-programmeret robot. I et forsøg på at komme virkeligheden til livs begynder han efterfølgende at hacke sit eget program, hvilket ændrer virkeligheden omkring ham radikalt.

OM FESTIVALEN

CLICK Festival tager favntag med fremtiden og stiller skarpt på det, der sker i krydsfeltet mellem videnskab, kunst og teknologi. Programmet byder på koncerter, udstilling, talks, workshops og performances i Kulturværftet i Helsingør, der danner den fysiske ramme om festivalen. Når femte udgave af CLICK Festival buldrer løs på den gamle værftsgrund tager festivalen både form og indhold til et nyt niveau.Dels introducerer festivalen et nyt 24 timers format, hvor musik, performance og udstilling smelter sammen og udfordrer det traditionelle festivalformat. Derudover dedikerer vi en hel dag i legens tegn, hvor små såvel som store legebørn og barnlige sjæle er inviteret.

TID, STED OG PRIS

Festivalen løber af stablen 14.-17. maj 2015. Festivalen har fire spor; Seminar, Live, Play og Performance.

CLICK Seminar: Art, Technology og Human Existence: Fredag den 15. Maj, 10.00 – 18.00, Store Scene, Kulturværftet, Helsingør. Seminaret foregår på engelsk.

Pris: 250 kr. / og 350 kr.

CLICK Play (i samarbejde med w00t): Torsdag den 14. maj, pladsen for Kulturværftet, Helsingør: Gratis adgang.

CLICK Live: 24 Noon till Noon: Lørdag den 16. maj, kl. 12.00 til søndag den 17. maj, kl. 12.00. Billetter til seminar og 24 timers event kan købes på billetto.dk og clickfestival.dk: Ordinær: 300 kr. / Studie: 200 kr.

Fællesbillet seminar og 24 Noon till Noon:

Ordinær: 500 kr./ Studiepris: 300 kr.

• new media