​Bioart, kunstig intelligens og ’andethed’ i fokus på årets CLICK Festivals performance- og installationsprogram

Årets tema: XENO – at blive ét med det andet

Helsingørs internationale festival for samtidskunst adresserer i år radikale, nye ideer og teorier, hvor den vestlige selvopfattelse udfordres på alle parametre. Nye partnerskaber er i fokus mellem mennesket og dets omgivelser – både vores relationer til hinanden, til det biologiske liv i og omkring os, til de arter, som vi deler verden med, eller den teknologi, som for længst er blevet en integreret del af os. Dette afspejles også i festivalens performance- og installations-lineup, hvor en række markante danske og internationale kunstnere, som på forskellig vis behandler vores forhold til naturen og ’fremmede’ livsformer.

Mennesket, myrerne og melormene

Flere nye værker taler ind i årets tema. I et samarbejde med det slovenske Galerija Kapelica har CLICK Festival kommissioneret et nyt værk af Ars Electronica Grandprixvinder Maja Smrekar, der i sin performance-installation Opus et Domus spinder en tråd af sit eget hår og hår fra sine to hunde, Byron og Ada, og således digter sig ind i den nordiske mytologi om Fenrisulven og de livsspindende norner. Publikum kan også opleve Tina Tarpgaard og Recoil Performance Groups MASS – bloom explorations, der er en åben koreografisk installation om forfald, formuldning og død med melorme og mennesket som aktører. I performancen Autoportrait Dans Une Fourmilière kan man opleve den schweiziske kunstner Yann Marussich liggende i en glasboks, der leder tankerne hen på en kiste, mens en myrekoloni myldrer rundt på hans stilleliggende krop i adskillige timer. Kombinationen af den bevægelsesløse krop og den hyperaktive myrekoloni undersøger passagen fra levende til død. Er en organismes død ikke altid grundlaget for livet for andre? Og i den Berlin og Helsinki-baserede kunstner og forfatter Jenna Sutelas performance Extremophiles undersøger hun ekstremofile bakterier i fermenterede fødevarer, som en mulig kilde til liv mellem stjernerne. Også dansk-amerikanske kunstner Jakob Kudsk Steensen taler med sit VR-værk Aquaphobia ind i årets tema.

Dansk scenekunst på vej mod international færd

Blandt årets danske sceniske produktioner kan man bl.a. glæde sig til Noora Hannula, Bora og Kulturværftets danseperformance Nordic Beasts, hvor Hannula tager den ultimative kamp mod sin kunstige 3D-rivalinde, Soma. Også den danske duo Bjørn Svin og Carl Emil Carlsen står klar med en ny version af deres spektakulære koncert-performance Silicium på CLICK Festivalens hologram-scene, 4D-Boxen. Også denne scene danner rammen om den danske showcase HC2, der er produceret af Kulturværftet, og som lader eventyrforfatteren, H.C. Andersen, og videnskabsmanden H.C. Ørsteds venskab og verdener støde sammen i et 3D-grafisk univers. Det danske performance lineup på årets festival sendes efter CLICK Festival på international turné hhv. Taiwan, Østrig (Ars Electronica) samt Beijing.

”Det er på høje tid, vi begynder at fortælle nogle andre historier om naturen, som noget vi forholder os romantisk eller utilitaristisk til - som noget uden for os selv. Med årets festival-tema udfordrer vi dette syn på verden og lader en stribe toneangivende danske og internationale kunstnere give et nyt bud på forholdet mellem os og ”det andet” – naturen”, udtaler leder af Kulturværftet og CLICK Festival, Mikael Fock.

Årets performances- og installations-lineup

Det samlede performance- og installations-lineup tæller Opus et Domus / Maja Smrekar (SL), Silicium / Bjørn Svin & Carl Emil Carlsen (DK), The Ultimate Battle / Noora Hannula & The Nordic Beasts, Extremophiles samt Holobiont / Jenna Sutela (FI), Black Quantum Futurism (US), HC^2 / Kulturværftet, WorldWideWitches, Ritual and Technology / Johannes Paul Raether (DE), Autoportrait Dans Une Fourmilière samt Traversée / Yann Marusich (CH), FAKA (ZA), Black Quantum Futurism (US), Carl Krull (DK), L'Enfant (TW), Mass / Recoil Performance Group (DK), L’enfant / Luo He-Lin & Chen I-Chun (TW),Aquaphobia - Jakob Kudsk Steensen (DK)

Læs mere på www.clickfestival.dk, hvor du kan møde alle årets kunstnere.

Følg os også på @clickfestival på Instagram og på Facebook.com/clickfestival

Tid: Lørdag den 19. maj – søndag den 20.maj