​CLICK Festival 2019 – fra kunstig intelligens og klassiske koncerter til guidede ture og gratis aktiviteter

18. – 19. maj åbner den 9. udgave af samtidskunst-festivalen CLICK Festival og inviterer inden for til to intense dage med koncerter, performances, installationer, talks og workshops.Under tematitlen Death Worlds undersøger CLICK Festival i år begrebet nekro-politik, også kaldet dødens politik. Her stiller vi spørgsmål ved den politiske administration af liv på jorden samt de direkte og indirekte konsekvenser heraf: Hvem har ret til at leve, og hvem lader vi dø?

Åbningsevent fredag på Toldkammeret

Åbningsevent for festivalen ligger i år allerede fredag aften og sker ved en stor fællesspisningsevent i Toldkammeret efterfulgt af en koncert arrangeret af en af festivalens samarbejdspartnere DJFBA (landets største komponistforening for professionelle komponister). Endelig er der visning af Chronicle Of Light Year, der er en co-produktion mellem Kulturværftet og Very Mainstream Studio (TW). Der er gratis adgang til såvel åbningstaler, koncert og visningen af Chronicle Of Light Year.

Rundvisninger

Som noget nyt byder festivalen både lørdag og søndag på rundvisninger, hvor publikum får mulighed for via en guidet tur ind i festivalen at komme bag om værkerne og kunstnernes tanker. Rundvisningerne foregår på danske og er begge dage kl. 13 og 16.

CLICK Play

I samarbejde med 8.D fra Skolen ved Rønnebær Allé inviteres børn og familier til at udforske de stadig mere flydende grænser mellem identitet i den fysiske og den virtuelle verden. Vi lever i en ”fri” verden, men hvilke kræfter styrer og påvirker vores liv og vores valg? Udstillingen vil arbejde i spændfeltet mellem identitet, nationalitet, hukommelse og frihed i en digital verden.CLICK Play 2019 er et resultat af samarbejdet mellem billedkunstner Jacob Tækker og 8.D. fra Skolen ved Rønnebær allé.

Fokus på AI

Det ligger i CLICK Festivals natur at omfavne og udforske krydsfeltet mellem teknologi, videnskab og kunst. I årets festival såvel som i de kommende to år har vi et særligt fokus på kunstig intelligens - AI. CLICK Festival & Kulturværftet har været så heldige at komme med i et europæisk netværk af 13 kulturinstitutioner, der på hver deres måde tager temperaturen på AI inden for viden, kunst, teknologi og innovation. På festivalen spørger vi bl.a.; Hvad er AI i det hele taget, og hvad gør den ved os? Hvordan påvirker den vores sociale strukturer og rammer? Hvornår hjælper den og – og hvornår er den farlig? Under festivalen vil der være en række installationer, scenekunstproduktioner og talks, som stiller skarpt på emnet.

Scenekunst på Helsingør Rådhus søndag

Med udgangspunkt i Helsingør-borgeres egne fortællinger og spekulationer over vores fælles fremtid skaber forestillingen Extended Falls to Humanity af recoil performance group en koreografisk, visuel og musikalsk oplevelse af den enkeltes og kollektivets tilstedeværelse i det politiske rum. Extended Falls to Humanity er en borgerinddragende, koreografisk installation, som foregår på en række af landets rådhuse – og i forbindelse med CLICK Festival på Helsingør Rådhus. Værket tager både fat i det, vi drømmer om, og det vi frygter for fremtiden. recoil performance group har forud for værket besøgt Helsingør Rådhus og borgere i Helsingør. Extended Falls to Humanity handler om mennesker – og om at være menneske i det samfund, hvor værket foregår. Ved hjælp af 3D, lyd og scenografi og i samarbejde med fire dansere giver værket publikum en ny oplevelse af det lokale samfund og det lokale rådhus. En forestilling, hvor borgerne ikke blot er tilskuer, men også medvirkende.

Smag på festivalen

Fra crispy flæskestegssandwich og babyblæksprutter calamari style til økologisk is cortado: Spisehuset ruller foodtrucks ud under festivalen, og der er lækkerier for enhver smag.

CLICK og ’klassisk’ søndag

Under søndagens program på CLICK Festival kan publikum også opleve et mere klassisk program, når vi hylder afdøde Julius Eastman med tre koncert-performances fra hhv. Sofia Jernberg (SE), Jace Clayton (US) / Julius Eastman memorial dinner samt Apartment House (UK).

Borgerbillet søndag – gratis adgang

Søndagen samler op på det tætpakkede program, og er du borger i Helsingør Kommune, kan du netop søndag den 19. maj komme gratis ind på festivalen. Alt du skal gøre er at medbringe dit sygesikringsbevis.

• click festival