Fællesskaber, foreninger og familier skal tegne Toldkammeret fra 15. august

Et helt nyt rum åbner sig, når Helsingørs gamle kulturhus – Toldkammeret – fra midten af august åbner dørene op for en ny profil med fælleskabet som omdrejningspunkt. Huset bliver samlingssted for et hav af foreningsaktiviteter, kreative ildsjæle og brugerdrevne fælleskaber for børn, unge og voksne i alle aldre. Med fællesspisninger på alle hverdage og en række af helt nye kulturoplevelser bliver huset også Helsingørs hjertekammer, der skaber rum for nye møder i et personligt fællesskab for hele byen.

Byens hjertekammer

Siden Helsingørs historiske bygninger ved havnefronten – Det Kgl. Toldkammer – i sin tid blev omdannet til kommunalt kulturhus, har de gamle tykke mure og solide plankegulve dannet rammen om et væld af byens mange kulturelle aktiviteter – senest gennem de sidste 8 år som en del af Kulturværftets kulturprogram. Den 15. august bliver begyndelsen på endnu en epoke i husets historie, når de gamle kamre får nye klæder i form af en ny programprofil.

Tradition og fornyelse

I fremtiden skal man til at øve sig i at lægge mind-set i nogle lidt andre folder end vanligt, når der bl.a. inviteres til Pecha Kucha og shamansk strubesang fra Tuva samt ’Koncert, Meditation og Åndedræt’. Også fællessang, kunstsaloner, åben scene, croquis, madskolen Mit Kokkeri, Billedskolens klippe-klistre-værksted og ’Bevægelse og yoga for børn og forældre’ er blandt de nye tiltag, man kan glæde sig til. Med sin lange kulturhus-historie er der dog visse traditioner, der ikke rokkes ved, heriblandt Words-aftenerne, Knejpe Festivalen, Helsingør Teaters gadeteaterfestival Passage og julekoncerterne med Beverly Hills Orchestra.

Snak med mad i munden

Fra morgen til aften vil hjertekamrene på Havnepladsen 1 summe af aktiviteter. Billedskolen, teatertruppen Teaterbøtten, Pigegarden og Visens Venner er blot nogle af de mange foreninger og aktiviteter, der har til huse i Toldkammeret. Om aftenen vil der være forskellige kulturoplevelser på programmet, og fællesspisningerne vil binde foreningsaktiviteter og kulturelle events sammen. På ægte højskolemanerer dækkes alle hverdagsaftener op til fællesspisning ved langborde i caféen Spisekammeret, og hver aften vil aftenens husvært sørge for, at alle finder sig til rette. Håbet er, at folkene bag de mange aktiviteter i huset såvel som deltagerne ved arrangementerne vil spise med. En plads ved bordet til fællesspisning koster 50 kr., og det er muligt både at møde op eller at forhåndsreservere plads gennem dinnerbooking på www.kuto.dk/toldkammeret.

Vær med til at skabe det nye hus

Ønsket for det fremtidige Toldkammer er, at også nye foreninger og kreative ildsjæle kommer til:

”Med åbningen af Toldkammeret den 15. august lægger vi vægt på, at flere af aktiviteterne skabes af fællesskabet til glæde for fællesskabet. Vi hjælper ideerne på vej og tager gerne en snak, når vi har Åbent Kontor, hvor man som borger kan engagere sig. Vi glæder os vildt til at byde inden for og se, hvad Helsingørs borgeres hjerter flyder over med af ideer og aktiviteter, og vi glæder os til, at kreative ildsjæle og foreninger kan være med til at skabe noget af indholdet i Helsingørs hjertekammer,” udtaler Søs Krogh Vikkelsøe, programredaktionschef, Kulturværftet og Toldkammeret.

Program 15. august

Der er åbning af det nye Toldkammer onsdag den 15. august kl. 18.00, hvor programmet vil være som følger:

18.00-19.30: Fællesspisning i Spisekammeret

19.30-21.00: Kunstsalon med designer Lene Refsgaard og billedkunstner Jacob Tækker. Begge er lokale kunstnere med spændende professionelle karrierer, og begge er de aktuelle med helt nye undervisningstilbud i Billedskolen i Toldkammeret. Kunstsalonen vil give et spændende indblik i livet som professionel designer og billedkunstner. Lene Refsgaard vil denne dag forestå Billedskolens Klippe-klistre workshop. Alle er velkomne, - børn og voksne!

Åbningstider og booking af plads i Spisekammeret: Fra den 15. august vil Spisekammeret holde åbnet mandag til fredag 16.00 – 19.30, og længere på de dage, hvor der er kulturelle arrangementer efter fællesspisningen.

Book enplads ved bordet på dinnerbooking.

Dørsalg til dagens fællesspisning fra kl. 16.00.

Aftenens vært viser plads til spisningen kl. 17.30.

Vi spiser kl. 18.00.

Læs meget mere om Toldkammeret og de mange spændende arrangementer i efteråret på www.kuto.dk/toldkammeret der ligger klar den 15. august 2018.