​Foredrag – Gode Penge – kom bag om bankerne den 21. februar i Toldkammeret

Hvordan skaber banker penge? Hvad betyder det for vores økonomi, at pengeproduktionen er blevet privatiseret? Og er der andre måder, at organisere vores penge- og banksystem på? I foredraget Gode Penge på Toldkammeret den 21. februar inviterer økonom Rasmus Hougaard Nielsen os med bag om bankernes virksomhed.

I takt med digitaliseringen af vores penge har vi bevæget os fra en økonomi baseret på kontanter til en økonomi baseret på kontopenge, som er de penge, vi overfører, når vi betaler med Dankort, MobilePay eller shopper på nettet.

Dermed har vi samtidig bevæget os fra en økonomi, hvor nationalbanken producerer vores penge til en økonomi, hvor langt de fleste penge produceres af private banker. Private banker producerer kontopenge, som kredit (altså gæld), når de låner penge til deres kunder. Dermed er det private banker, der bestemmer hvor mange penge der skal produceres og hvor de skal sendes hen i økonomien.

______________

Om Gode Penge:

Gode Penge er en organisation, som arbejder for at reformere penge- og banksystemet, således at der opnås større offentlig kontrol med kredit- og pengeskabelsen i samfundet. Gode Penge er den danske afdeling af International Movement for Monetary Reform, som består af organisationer fra 28 lande.

Om Rasmus Hougaard Nielsen:

Rasmus Hougaard Nielsen er økonom og formand for Gode Penge. Han er tilknyttet som forsker ved Copenhagen Busieness School, hvor han forsker i mulighederen for at reformere penge – og banksystemet. Derudover er han medforfatter til bogen et Pengesystem for alle.

Praktisk information:

Tid: 21. februar 2019 19.15