Operasalon i Toldkammeret – En eftermiddag med franske klange

Kom i fransk efterårsstemning med kgl. operasanger Gitta-Maria Sjöberg, kgl. balletdanser og sanger Erling Eliasson, pianisten Irene Hasager og dramaturg Mette Borg, når Toldkammeret 29. september byder indenfor til operasalonen – Salon T. På repertoiret er franske sange, chansoner og kabaretsange tilsat spændende introduktioner iscenesat i Toldkammerets hyggelige lokaler.

Om Erling Eliasson

Efter en lang karriere i Den Kongelige Ballet har Erling Eliasson kastet sig over den franske chanson. Det har ført til kabareter og koncerter bl.a. i Det Danske Sangselskab samt flere roller i en lang række operetter. Forbindelsen mellem balletten og sangen kan måske umiddelbart være lidt svær at få øje på: det kropslige over for det sanglige, men for Erling kommer det hele fra det samme sted: At ville fortælle historier i en musikalsk sammenhæng!

Om Gitta-Maria Sjöberg

Gitta-Maria Sjöberg har siden sin debut 1987 været fast tilknyttet Det Kongelige Teater med en imponerende lang række af de bærende kvindelige partier. Gitta-Maria Sjöberg er desuden en internationalt efterspurgt solist. Hendes store repertoire omfatter også oratorier, lieder, viser og jazzballader. I de senere år har hun også virket som lærer ved mange master classes, hvor unge lovende talenter nyder godt af hendes store erfaring. Hun har indspillet flere CD’er og i den seneste DVD høstet mange kritikerroser for rollen som Kostelnicka i Jenufa. Gitta-Maria Sjöberg er formand for Birgit Nilsson-selskabet og kunstnerisk leder og initiativtager af Nordic Song Festival, som har sin fjerde sæson i sommeren 2018. Gitta-Maria Sjöberg har modtaget mange priser og er Ridder af Dannebrogsordenen af 1. grad.

Om Irene Hasager

Irene Hasager er uddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium under den ungarskfødte professor Georg Vasarhelyi. Herefter fortsatte hun studier i Tyskland og Frankrig. I Danmark har Irene virket som akkompagnatør hos professor Kim Borg på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, og med engagement og lyst til at løse alsidige musikalske opgaver har hun været repetitør, akkompagnatør og musikalsk leder på Undergrunden, Musikdramatisk Teater, Operafabrikken, Det Unge Operaselskab, Den Anden Opera, Den Fynske Opera, Den Jyske Opera, Det Kgl. Teater, Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og Operaakademiet – hovedsageligt inden for nyere musikdramatik.

Om Mette Borg

Mette er uddannet mag.art. i Teatervidenskab og har arbejdet som informationsmedarbejder på Det Danske Teater og som underviser ved Den Danske Filmskole, Danmarks Designskole og som ekstern lektor ved Københavns Universitet. I dag koncentrerer hun kræfterne som timelærer på Operaakademiet og Det Kgl. Danske Musikkonservatorium samt som fast underviser på Den Danske Scenekunstskole i teaterhistorie og dramaturgi. Hun er desuden sceneinstruktør, underviser ved master classes for klassiske sangere, foredragsholder og sidst, men ikke mindst, konsulent for flere sangere, instruktører og skuespillere. Skriftligt har hun bidraget med en lang række teaterfaglige artikler til programmer og tidsskrifter og har desuden udgivet bogen “Sceneinstruktøren Herman Bang – teatersyn og metode”.

Tid: 29. september kl. 16.00

Sted: Toldkammeret i Helsingør