Sjællandske musiktalenter møder svenske kollegaer i lokal dyst

Helsingør og Helsingborgs musikalske samarbejde over sundet er for en stund erstattet af konkurrence. Nærmere bestemt finalen i musiktalentkonkurrencen Popkorn Nordic, der nu sender 2 svenske og 2 danske håb ud i musikalsk armlægning

Det er ikke en nyhed, at Helsingørs og Helsingborgs musikliv længe har styrket hinanden takket være samarbejdet mellem Kulturværftet og The Tivoli. Men torsdag d. 2. maj er samarbejdet for en stund afløst af kamp om en finalesejr, når der skal findes en endelig vinder i den dansk/svenske musikkonkurrence Popkorn Nordic.

Siden det spæde forår har musikken spiret og boblet på de sjællandske og skånske scener, hvor knap 30 udvalgte navne har konkurreret om, hvem der skulle repræsentere deres fædrelande i Popkorn Nordic-finalen. Nu er de 4 finalister fundet.

Svensk tradition med helsingoransk fornyelse
Popkorn Nordic er Sjællands og Skånes nye dansk/svenske band- og artistkonkurrence, der er udviklet ud fra en idé hos Kulturværftets musikredaktør, Rasmus Schrøder. Sammen med Kulturmetropolen, en række sjællandske spillesteder og de vores svenske naboer har han skabt 2019-udgaven af konkurrencen.

Popkorn er oprindeligt svensk og har i næsten 20 år givet ambitiøse og talentfulde bands og artister i Vestskåne en scene som platform for at udvikle sig uden for øvelokalet. Og det er det ifølge Rasmus Schrøder nu lykkedes at bygge videre på:

”Kulturværftet har et godt samarbejde med vores svenske musiknaboer, og vi har derfor udvidet den svenske konkurrence i 2019 med et dansk ben, og samtidig har vi videreudviklet konceptet, så det nu også indebærer målrettet udvikling af de talenter, der deltager.” fortæller Rasmus Schrøder.

Og finalisterne er …

Når de fire finalister indtager The Tivolis scene den torsdag d. 2. maj, vil publikum kunne opleve alt fra r’n’b’ mellem det storslåede og intime til progrock.

De 4 finalister er:
Aureola – R’n’B mellem det storslåede og intime
WIDE – elektronisk soul/pop-duo
Kevin Jazz – alternativ hiphop
Meraki – progrock/artrock

Præmierne i Popkorn Nordic er lønnede festivaljobs på Helsingør Festival 2019 og Helsingborg Festival 2019 og et skræddersyet coachingforløb, der skal klæde vinderen på til den kommende musikalske karriere. For Popkorn Nordichandler ikke kun om at vinde. Projektet handler også om at udvikle sit musikalske talent. Derformodtager alle deltagende bands og artister coaching fra den danske og svenske musikbranche undervejs. Tilsvarende har alle bands og artister, der har ansøgt om at være med i Popkorn Nordic, fået tilbudt at deltage i en netværksdag, hvor de kunne høste tips og tricks fra nogle af musikbranchens skarpeste profiler.

Popkorn Nordic – finale 2019
The Tivoli, Helsingborg
Torsdag d. 2. maj 2019 kl. 19.00 – dørene åbner kl. 18.30.
Billetter i forsalg på www.thetivoli.se- 100 svenske kroner
Billetter i døren – 100 svenske kroner

Følg med på Facebook: https://www.facebook.com/popkornnordic

Yderligere information om POPKORN NORDIC: Dorte Hartmann, projektleder i Musikmetropolen, dortehartmann@roskilde.dk, tlf. +45 2166 9669

POPKORN NORDIC er et samarbejde mellem Kulturmetropolen – Festivaler og Event og Musikmetropolen (DK), The Tivoli (SE), Studiefrämjandet (SE) og Kulturværftet (DK), Gimle og INSP! (DK), Tapperiet (DK), Richter (DK), Helsingør Festival (DK) og Helsingborg Festival (SE).

Musikmetropolen er en del af Kulturmetropolen; Danmarks største kulturaftale mellem 14 sjællandske kommuner og Kulturministeriet.

Hvad er Musikmetropolen?

Musikmetropolen er først og fremmest 13 kommuners ja til et stærkt regionalt partnerskab og samarbejde om en fælles vision og indsats for musikken.Visionen er at skabe en sammenhængende musikmetropol med gennemslagskraft regionalt, nationalt og internationalt. Musikmetropolen er et geografisk område, hvor vi bor relativt tæt på hinanden – og på hovedstaden.De medvirkende kommuner i Musikmetropolen er Albertslund, Ballerup, Frederikssund, Furesø, Gladsaxe, Gribskov, Halsnæs, Helsingør, Herlev, Ishøj, Køge, Roskilde, Rødovre.

Yderligere information om Musikmetropolen: Projektchef Marianne Fruergaard, Tlf. 30 84 12 32. E-­‐mail:mariannef@roskilde.dk

• aureola
  • wide